16.07.2020


Fiat tipo w wersji SW kombi Street otwarty bagażnik ładownośćJaki samochód kombi wybrać?  Fiat Tipo SW w wyposażeniu Street to bardzo popularna wersja.

Van, SUV, kombi – samochód rodzinny niejedno ma imię. Do tego grona coraz śmielej dołączają auta kombi z klasy kompaktowej. Wspólnym elementem wszystkich powyższych typów aut jest duży i przestronny bagażnik. Które kompaktowe kombi pomieści najwięcej wakacyjnego bagażu? Jakim modelom warto się przyjrzeć w szczególności?

Jaki powinien być rodzinny samochód? Bez wątpienia wygodny, bezpieczny, niezawodny oraz przestronny. Pierwsze problemy mogą rozpocząć się już na etapie pakowania bagażu, dlatego skupimy się w dużej mierze na pojemności bagażnika. Pod tym względem w dalszym ciągu wyróżniają się nadwozia typu kombi, oferujące dużą przestrzeń bagażową.

To jednak nie wszystko, czego oczekujemy od wszechstronnego kombi na rodzinne wakacje. Równie ważne są liczne schowki na podręczne akcesoria podróżne, systemy multimedialne umilające podróż czy praktyczne dodatki, takie jak uchwyty na kubki lub oddzielne nawiewy dla tylnych siedzeń.

Peugeot 308 sw z kufremSamochody z nadwoziem typu kombi to uniwersalne rozwiązanie które wybiera wiele polskich rodzin

Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich latach klasyczny podział na segmenty i rodzaje nadwozi uległ rewolucji. Sedany powoli znikają z dróg, małe samochody klasy B stają się muskularnymi crossoverami, a SUV-y sukcesywnie wypychają z rynku auta klasy średniej. Podobna zmiana ma miejsce w segmencie C, czyli klasie aut kompaktowych. Tutaj coraz częściej pojawiają się praktyczne nadwozia kombi o sportowej stylistyce. W niczym nie przypominają pudełkowatych i topornych modeli, jakie dominowały na początku XXI wieku.

Jeszcze do niedawna wśród samochodów segmentu C królowały hatchbacki. Niewielkie kompakty były popularnym wyborem do miasta lub jako drugi samochód w rodzinie. Nadwozie typu kombi dominowało w klasie średniej, a auta takie jak Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia czy audi A4 cieszyły się przez lata niesłabnącą popularnością. Dziś segment D stracił na rzecz SUV-ów, a lubiane nadwozia kombi coraz częściej pojawiają się w segmencie C.

Czy to jednak oznacza, że kierowcy wybierają mniejsze samochody? Niekoniecznie! Zaliczana do segmentu C Škoda Octavia IV generacji jest o 14 mm dłuższa i aż 89 mm szersza od popularnego w Polsce Volkswagena Passata B5, produkowanego w latach 1996-2005. W ciągu kilkunastu lat kompaktowe kombi urosły na tyle, by stać sie pełnoprawnymi autami rodzinnymi. Jednoczenie ich gabaryty nie przeszkadzają w codziennym manewrowaniu na ciasnych i zatłoczonych parkingach. To optymalny kompromis pomiędzy przestronnością a praktycznością.

Na popularność kombi z segmentu C wpływa także dostępność dobrze wyposażonych modeli. Podstawowe systemy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, klimatyzacja czy elektryczne szyby to już standard, a luksusowe opcje wyposażenia nie są zarezerwowane jedynie dla flagowych modeli z klasy średniej lub wyższej. Potwierdzeniem  zanikania segmentu D jest ranking sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Według danych instytutu Samar, wśród trzydziestu najlepiej sprzedających się modeli w 2019 roku (między 1 stycznia a 20 grudnia) znaleźli się tylko dwaj przedstawiciele klasy średniej: Škoda Superb (13 miejsce) i Volkswagen Passat (18 miejsce).

Pandemia koronawirusa SAR-CoV-2 istotnie wpłynęła na to, w jaki sposób będziemy podróżować w najbliższych miesiącach, a może i latach. Według zaleceń bezpieczeństwa dotyczących dystansowania społecznego należy unikać skupisk ludzkich, również w środkach komunikacji publicznej. Mimo regularnych dezynfekcji, spółki nadzorujące komunikację pociągami, autobusami i samolotami nie są w stanie zapewnić całkowitego bezpieczeństwa. 

Według badań Ipsos aż 66% ankietowanych deklaruje, że podczas epidemii korzysta z własnego samochodu. To spory wzrost, bowiem wcześniej z własnego środka transportu korzystało jedynie 34% osób. Czy oznacza to, że w 2020 roku czeka nas rozkwit podróży samochodem? Wszystko wskazuje na to, że tak. Tym bardziej, że w związku z restrykcjami bezpieczeństwa wiele osób zdecyduje się na spędzenie urlopu w Polsce. Dodatkowym plusem takiego wyboru jest fakt, że mamy dzięki temu możliwość odkrycia pięknych i nienaznaczonych masową turystyką rejonów. Nie do wszystkich miejsc łatwo dotrzeć komunikacją publiczną.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowe realia podróżowania przełożą się na rodzaj samochodów wybieranych przez Polaków. Ze względu na duży bagażnik i przestronne wnętrze zyskać mogą nie tylko samochody kombi, ale i SUV-y, również dostępne w ofercie Qarson. Nowa hybrydowa Toyota C-HR I Facelift Comfort z silnikiem 1.8 HYBRID 122 KM i przekładnią E-CVT dostępna jest w abonamencie już od 1099 zł miesięcznie. Wybór nowego samochodu w abonamencie na 12 miesięcy uwalnia nas także z konieczności inwestowania dużych środków pieniężnych, a także dogłębnego sprawdzania stanu technicznego, jak ma to miejsce w przypadku aut używanych.

Zobacz także:Samochód bezpiecznym wyborem w czasie pandemii

Analizując bagażniki kompaktowych kombi nie należy skupiać się jedynie na ich pojemności. Wyrażona w litrach objętość nie zawsze ma przełożenie na rzeczywistą użyteczność bagażnika. Duże znaczenie ma kształt. Decyduje o tym, jak wiele walizek na wakacyjną podróż uda nam się pomieścić bez zbędnej ekwilibrystyki i upychania bagażu po kątach.

Przestrzeń bagażowa powinna mieć kształt zbliżony do równoległoboku. wnikające do wewnątrz nadkola lub przetłoczenia mocno ograniczają ustawność. Wnęki oraz wolne przestrzenie to natomiast idealne miejsca dla schowków, np. na apteczkę, gaśnicę, kosmetyki samochodowe czy zestaw podstawowych narzędzi. Miłym dodatkiem są siatki i uchwyty mocujące, które pomogą ustabilizować przedmioty znajdujące się w bagażniku. Przydadzą się nie tylko podczas podróży, ale i na co dzień, do przewożenia zakupów.

Co jeszcze wpływa na komfort użytkowania bagażnika kompaktowego kombi? Jeśli planujemy przewozić duże przedmioty, np. dziecięcy wózek lub duże walizki, spore znaczenie ma wielkość otworu bagażowego. Wiąże się to z wysokością progu, który powinien być możliwie jak najniższy. 

Uwaga! W wielu przypadkach pojemność bagażnika podawana jest wraz z pojemnością wnęki na koło zapasowe, dlatego auta wyposażone fabrycznie w zestaw naprawczy do opon mogą mieć „na papierze” nieco mniejszy bagażnik.

Skoda octavia kombi
Skoda Octavia to jedno z najbardziej popularnych aut w Polsce z nadwoziem  kombi 

Wprowadzenie nowego modelu Fiata w 2015 roku odbiło się w świecie motoryzacyjnym szerokim echem. Zaskoczeniem był nie tylko powrót do nazwy Tipo, ale i wyjątkowo niska cena, w jakiej można było dostać ładnie zaprojektowanego sedana. Podstawową wersję można było kupić już za niewiele ponad 40 tys zł, a cena ta wzrosła jedynie do 46 530 zł (stan na 06.08.2020). Rok później do gamy dołączyły dwie wersje nadwoziowe: hatchback oraz kombi zwany Station Wagon. Ta ostatnia wersja może poszczycić się dużym i przestronnym bagażnikiem o pojemności 550 litrów. To bardzo dobry wynik, zwłaszcza względem ceny zakupu tego auta.

Fiat Tipo kombi czerwone z boku sesja w lesie
Fiat Tipo w wersji kombi Street  w scenerii wakacyjnej

W podstawowej wersji wyposażeniowej kompaktowy Fiat Tipo oferuje m.in. ABS, ESP, system wspomagający ruszanie na wzniesieniu, 6 poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, centralny zamek, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive z trybem City, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz automatycznie unoszą klapę bagażnika.

Przód Tipo kombi street przód czarne alu felgi

Czarny grill, czarne alufelgi i czarne lusterka nadają Tipo sportowego charakteru

W ofercie abonamentowej Qarsona znajdziemy usportowioną, bogatszą wersję specjalną Street wyróżniającą się m.in. 16-calowymi, czarnymi felgami aluminiowymi, przyciemnionymi szybami oraz kontrastowymi elementami nadwozia. Pod maską znajduje się silnik StarJet o pojemności 1368 cm3 i mocy 95 KM. Wolnossąca jednostka rozpędza Fiata Tipo do 100 km/h w 12,1 s i zadowala się w trasie 4,5 l benzyny na każde 100 km. Zasięg w cyklu mieszanym wynosi 769 km.

Zobacz ofertę Fiata Tipo kombi 

Innym kompaktowym kombi dostępnym w Qarsonie jest Peugeot 308 II w wersji Allure. Charakterystycznym elementem modelu jest niewielka kierownica, nad którą znajdują sie zegary. To niecodzienne rozwiązanie, wraz z minimalistycznym kokpitem i-Cockpit, od momentu wprowadzenia 308-ki zyskało wielu zwolenników. Druga generacja Peugeota 308 zadebiutowała w 2013 roku, a 4 lata później przeszła facelifting. Zmieniono m.in. zderzaki, atrapę chłodnicy, przednie i tylne lampy, a także wprowadzono dwa nowe silniki.

Peugeot 308 w wersji kombi widok z boku prawego

Peugeot 308 oferuje bogate wyposażenie i komfort luksusowego auta rodzinnego

Jakie wyposażenie znajdziemy w bogatej wersji Allure? Na pokładzie przestronnego francuza znajdują się m.in.

  • dwustrefowa klimatyzacja automatyczna,
  • multimedialny ekran dotykowy,
  • 6 poduszek powietrznych,
  • usportowione fotele z podgrzewaniem
  • wielofunkcyjna kierownica,
  • aluminiowe relingi dachowe,
  • światła przeciwmgielne,
  • tempomat,
  • kamera cofania 180˚ z funkcją rzutowania z góry (Top Rear View),
  • system aktywnego monitorowania pasa ruchu
  • elektrochromatyczne lusterka

Samochód napędzany jest silnikiem PureTech 1.2 o mocy 130 KM, połączonym z automatyczną skrzynią biegów. Deklarowane przez producenta średnie spalanie wynosi 5,4 l/100 km. Pojemność bagażnika to 556  l, z możliwością powiększenia do 1606 l po złożeniu tylnej kanapy.

Pojemność bagażnika Peugeota 308 SW -otwarty kufer
Nowy Peugeot 308 SW kombi oferuje  556  l pojemności  bagażnika i aż 1606 po złożeniu siedzeń
Zobacz ofertę Peugeota 308 SW kombi 

Obecność Fiata Tipo oraz Peugeota 308 w ofercie Qarson nie jest przypadkowa. To odpowiedź na potrzeby kierowców poszukujących dobrze wyposażonych, a przy tym niedrogich aut. Miesięczna opłata abonamentowa za kompaktowego Fiata to zaledwie 899 zł brutto. Cena dobrze wyposażonego kombi ze stajni Peugeota rozpoczyna się już od 999 zł brutto. To doskonały stosunek ceny do jakości oraz poziomu wyposażenia.

Żaden z powyższych samochodów nie znajduje się jednak w TOP3 kompaktowych kombi z największym bagażnikiem. Jak wygląda ścisła czołówka pod tym względem? Na najniższym stopniu podium znajduje się Volkswagen Golf Variant z bagażnikiem o pojemności 605 l.  Jeszcze niedawno rekordzistą w klasie, była Honda Civic Tourer IX generacji z kufrem o pojemności aż 624 l. Zwycięzcą jednak jest najnowasza Skoda Octavia IV kombi z pojemnością 640 litrów, która jest największym kompaktem z największym bagażnikiem rozmiarem dorónujacym pojazdom klasy średniej.

Warto jednak pamiętać, że jest to zwycięzca jedynie pod względem pojemności bagażnika. Ostatecznym wyznacznikiem sukcesu jest bowiem to, jak często sięgają po dany model klienci. Tutaj zwycięzcą wydaje się jednak Fiat Tipo, który w rozsądnej cenie oferuje zadowalającą pojemność bagażową. 550-litrowy bagażnik wystarczy nawet na dłuższe wakacyjne wypady z rodziną.

Zobacz naszą ofertę: Samochodów z nadwoziem typu kombi