11.02.2022


Bezpieczeństwo i komfort jazdy - porady Qarsona

Ustawienie fotela kierowcy ma kluczowy wpływ na kierowanie samochodem. Musi zapewnić komfort jazdy, możliwość swobodnej obsługi kierownicy i pedałów, dobrą obserwację drogi a także bezpieczeństwo w razie wypadku. Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy i jakich błędów unikać?

Mimo tego, że zakres regulacji fotela jest coraz większy, a dopasowanie ustawień wymaga dziś jedynie wciśnięcia przycisków, wielu kierowców bagatelizuje pozycję za kierownicą. Prowadzi to w dłuższej mierze do bólu pleców, nóg czy ramion, a to jedynie początek kłopotów. Źle ustawiony fotel może utrudnić w awaryjnej sytuacji obsługę kierownicy czy opóźnić wciśnięcie pedału hamulca. Najczęstszym błędem jest pozycja półleżąca, która podczas niektórych manewrów wymaga odrywania pleców od oparcia, a w razie wypadku może skutkować wyślizgnięciem się spod pasa biodrowego.

Warto też pamiętać, że poprawne ustawienie fotela kierowcy wpływa na inne elementy: ustawienie lusterek, kierownicy czy wygodę obsługi elementów kokpitu. Od czego zacząć regulację fotela, by nie popełnić błędu?

Ustawienie siedziska

W pierwszej kolejności warto ustawić siedzisko fotela. Dotyczy to zarówno odległości od pedałów, jak i jego wysokości. Siedzisko nie może być usadowione zbyt nisko, bowiem ograniczyłoby to widoczność przez okna, a w niektórych przypadkach mogłoby także utrudnić prawidłowe ustawienie lusterek. Z drugiej strony zbyt wysokie podniesienie siedziska grozi urazami głowy w przypadku dachowania. Minimalna przestrzeń pomiędzy głową i podsufitką to 10 cm. Oprócz wysokości w większości modeli aut można również ustawić pochylenie siedziska. Powinno być dobrane w taki sposób, by siedzisko podpierało również uda.

Jak natomiast dopasować odległość od pedałów? Wystarczy wcisnąć pedał sprzęgła (lub hamulca, w samochodach z automatyczną skrzynią) do oporu, a następnie dopasować odległość fotela. Po maksymalnym wciśnięciu pedału sprzęgła noga powinna być nadal lekko zgięta w kolanie. Dzięki temu podczas ewentualnego wypadku i odruchowego zaparcia się nogami o sprzęgło i hamulec nie dojdzie do niebezpiecznego przeprostu w kolanach. Gdy ustawisz już odsunięcie fotela, sprawdź, czy możesz swobodnie obsługiwać sprzęgło, hamulec oraz gaz. Jeśli w Twoim samochodzie jest regulacja pedałów, możesz najpierw dopasować fotel do innych elementów, np. kierownicy, lusterek czy obsługi dotykowego wyświetlacza.

Oparcie fotela

Kolejny krok to ustawienie oparcia fotela. Aby jednak zrobić to poprawnie, nie warto sugerować się ustawieniem kierownicy – to wynika z ustawienia fotela. Oczywiście jest to niezbędne w autach bez regulacji kierownicy, ale takie modele są już rzadkością na drogach. Jak ustawić fotel, by jazda była komfortowa i bezpieczna? Przede wszystkim unikaj pozycji półleżącej, która teoretycznie wydaje się wygodniejsza, ale tylko podczas krótkich przejażdżek. Na dłuższych trasach doprowadzi do bólu karku i kręgosłupa, a w gęstym ruchu miejskim utrudni obserwację drogi.

Prawidłowe odchylenie oparcia względem siedziska wynosi 100-110°. W tym momencie może być konieczne również skorygowanie pochylenie siedziska. W miarę pionowa pozycja ustawia kręgosłup w komfortowym położeniu, w którym nie działają na niego siły ścinające. Samo pochylenie oparcia to jednak nie wszystko. Bardzo ważne jest dopasowanie części lędźwiowej, która podpiera kręgosłup w jego naturalnej krzywiźnie. Wbrew pozorom siedzenie w całkiem wyprostowanej pozycji nie jest zdrowe, a już na pewno nie wygodne. Niektóre fotele samochodowe umożliwiają również dopasowanie elementów odpowiadających za trzymanie boczne – jeśli masz regulację bocznych części oparcia, wypróbuj różne ustawienia i wybierz to, które jest dla Ciebie najwygodniejsze.

Zagłówek - nie zapomnij!

Elementem fotela, o którym nie można zapomnieć, jest zagłówek. To bowiem on chroni głowę podczas wypadku i to nie tylko przy uderzeniu w tył samochodu. Również podczas zderzenia czołowego głowa może odbić się od poduszki powietrznej, a następnie uderzyć w zagłówek. Jak poprawnie ustawić zagłówek? Najlepiej poprosić o pomoc drugą osobę, która ustawi jego szczyt na wysokości wierzchołka głowy. Ważne jest też to, by część potyliczna głowy jak największą powierzchnią stykała się z miękką częścią zagłówka. Jeśli zagłówek ma regulację kąta pochylenia, zadbaj też o to, by nie znajdował się on zbyt daleko od głowy. 3-4 cm to optymalna odległość. W źle zaprojektowanych fotelach warto zapatrzeć się w dodatkową podkładkę na zagłówek, która pomoże chronić głowę i zapewni komfort podczas jazdy.

Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy - porady Qarsona

Pozycja za kierownicą

Gdy już uda Ci się uzyskać wygodne i bezpieczne ustawienie fotela, w którym możesz swobodnie obsługiwać wszystkie elementy kokpitu, czas na regulację kierownicy. Większość współczesnych aut ma dwustopniową regulację, która pozwala dopasować wysokość i wysunięcie kierownicy. Wbrew pozorom to osoby wysokie muszą najczęściej mocniej przyciągnąć kierownicę do siebie. Zalecana odległość kierownicy od klatki piersiowej to 25-40 cm. Nie może być jednak zbyt mała, bowiem wybuchająca poduszka powietrzna mogłaby zrobić krzywdę.

Aby sprawdzić, czy odległość kierownicy od fotela jest poprawna, usiądź wygodnie i połóż nadgarstek na szczycie kierownicy. Ręka powinna być lekko ugięta w łokciu, a łopatka nie może oderwać się od oparcia. To jednak tylko pierwsza część testu. Ustawienie kierownicy warto przetestować także podczas jazdy, wykonując szybkie obroty kierownicą. Jeśli wymaga to od Ciebie odrywania pleców od oparcia, przemieszczania się na fotelu lub mocnego prostowania rąk, kierownica znajduje się zbyt daleko.

Do czego służy natomiast regulacja pochylenia kierownicy? Przede wszystkim pozwala dopasować pozycję kierownicy w taki sposób, by wszystkie zegary i kontrolki były dobrze widoczne. Uwaga! W niektórych modelach Peugeota kokpit zaprojektowany jest w taki sposób, by deska rozdzielcza była widoczna znad koła kierownicy. To rzadko spotykane rozwiązanie, ale warto o tym pamiętać. Dodatkowo zwróć uwagę na to, by kolana nie obijały się od kierownicę. Przy okazji ustaw również pozycję podłokietnika – pozwoli on odpocząć ramionom na dłuższych dystansach.

Prawidłowa pozycja pasów bezpieczeństwa

Zmiana ustawień fotela samochodowego wymusza dopasowanie pozycji pasów bezpieczeństwa. Na szczęście regulacja wysokości pasów bezpieczeństwa jest już standardowym wyposażeniem współczesnych aut. Pas bezpieczeństwa powinien przylegać do barku oraz klatki piersiowej w taki sposób, aby uniemożliwić wysunięcie się tułowia. Nie może opadać na ramię lub ocierać o szyję. Pamiętaj także o tym, by po zajęciu miejsca na fotelu każdorazowo napinać część biodrową, a dopiero następnie układać pas na barku. Jeżeli natomiast podróżujesz w kurtce, rozepnij ją i poprowadź pas jak najbliżej klatki piersiowej. Nawet kilka centymetrów luzu może wygenerować podczas wypadku bardzo mocne szarpnięcie.