29.06.2022


Fotel kierowcy - prawidłowe ustawienie a bezpieczna jazda - porady Qarsona

Właściwe ustawienie fotela kierowcy wpływa nie tylko na komfort podróżowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy. To bowiem od zajęcia odpowiedniej pozycji za kierownicą zależy w dużej mierze skuteczność poduszki powietrznej czy pasów bezpieczeństwa. Jak ustawić fotel, by zapewnić sobie wygodę, ergonomię i bezpieczeństwo?

Prawidłowe ustawienie siedziska oraz oparcia fotela wydaje się intuicyjne i doświadczony kierowca robi to w kilkadziesiąt sekund. Warto jednak pamiętać, że liczy się nie tylko względna wygoda czy widoczność. Ustawienie ciała ma wpływ na to, jak zachowają się systemy bezpieczeństwa w trakcie kolizji lub wypadku.

Jednym z najczęstszych błędów jest zbyt pochylona, leżąca pozycja. Przyjęcie takiej pozycji utrudnia kontrolę nad pedałami i kierownicą, a dodatkowo może utrudniać dostęp do kokpitu czy drążka zmiany biegów. W momencie, gdy trzeba wykonać szybki manewr, kierowca traci cenny czas na przesunięcie się do kierownicy i poprawę na fotelu.

Dużym zagrożeniem jest także możliwość wysunięcia się spod pasa lędźwiowego. Zwłaszcza w momencie, gdy pasy są niedociągnięte. Zapięcie pasów bezpieczeństwa będzie też nieskuteczne, jeśli ciało nie zatrzyma się na pasie piersiowym. A jest to konieczne, by nie doszło do kolizji z wystrzeloną poduszką powietrzną.

Proces wyznaczania pozycji za kierowcą rozpoczyna ustawienie siedziska. Powinno być oddalone na taką odległość, by po wciśnięciu sprzęgła, gazu i hamulca do oporu nogi w dalszym ciągu były lekko ugięte w kolanach. Całkowicie wyprostowane nogi w razie wypadku są bardziej narażone na złamania i urazy. Zbyt duże odsunięcie fotela może także prowadzić do zsuwania się z siedziska, co na dłuższą metę jest niewygodne.

Aby więc wyznaczyć poprawną pozycję na siedzisku, dobrze jest ustawić pośladki w tylnej części fotela, by plecy mogły swobodnie przylegać do oparcia. Pamiętaj także o tym, by wyregulować pochylenie, wysokość oraz, jeśli to możliwe, długość siedziska. Zapewni to jak najlepsze podparcie ud. Odległość fotela od pedałów nie może być także zbyt mała – jeśli zahaczasz kolanami o kolumnę kierownicy, nagłe wciśnięcie hamulca może sprawić Ci problem.

Fotel kierowcy - prawidłowe ustawienie a bezpieczna jazda - porady Qarsona

Kolejny krok to ustawienie oparcia. Zanim jednak zaczniesz dopasowanie pozycji, upewnij się, że łopatki, barki i odcinek lędźwiowy przylegają do fotela. Jeśli pośladki znajdą się daleko od oparcia, próby ustawiania fotela stracą sens. W jakiej pozycji powinno znaleźć się oparcie fotela kierowcy? Optymalne odchylenie mieści się w przedziale 100-110° względem siedziska, ale oczywiście nikt nie sprawdza tego kątomierzem. Znacznie prościej zasugerować się innymi wyznacznikami.

Tym najważniejszym jest zasięg rąk do kierownicy. Chwyć kierownicę na jej szczycie, nie odrywając łopatek od oparcia. Jeśli ręka jest wyprostowana w łokciu, fotel znajduje się zbyt daleko lub oparcie jest pochylone za mocno. W prawidłowo przyjętej pozycji przy wyprostowanej ręce na wieńcu kierownicy powinien oprzeć się nadgarstek.

Jak jednak rozpoznać, czy konieczna jest zmiana ustawienia oparcia, czy kierownicy? Dobrym testem jest dynamiczne kręcenie kierownicą, np. na parkingu lub placu manewrowym. Jeśli podświadomie odrywasz plecy od oparcia, przyciągasz się do kierownicy lub zapierasz nogami, pozycja jest najprawdopodobniej zbyt pochylona. Pamiętaj też o tym, by wyregulować podparcie lędźwiowe.

Poprawne ustawienie zagłówka ma kluczowe znaczenie i to nie tylko podczas najechania na tył auta. Zagłówek zatrzymuje także głowę tuż po tym, jak ciało odbije się od poduszki powietrznej. Szczyt zagłówka powinien znaleźć się na wysokości wierzchołka głowy, ale to nie jedyna jego regulacja. Jeśli jest taka możliwość, warto również ustawić jego pochylenie, by miękka część znalazła się ok. 3-4 cm za głową. Zmniejszy to bezwładność głowy w trakcie wypadku i ochroni kręgi przed uszkodzeniem. Jeśli nie ma takiego zakresu regulacji, można dokupić nakładki na zagłówek zmniejszające dystans i zapewniające podparcie.

Początkowo poprawna pozycja za kierownicą może wydawać się… niewygodna. Dotyczy to zwłaszcza tych kierowców, którzy przyzwyczajeni są do mocnego pochylenia oparcia fotela. Jeśli wydaje Ci się, że siedzisz zbyt pionowo, daj sobie czas, by się przyzwyczaić. Wbrew pozorom to właśnie takie ustawienie kręgosłupa sprawi, że po kilkuset kilometrowych trasach dojedziesz do celu bez bólu w plecach. Problemem półleżącej pozycji jest nienaturalny nacisk na kręgi podczas drogowych wstrząsów, co musi być kompensowane napięciem mięśni tułowia.

Jeśli natomiast często odczuwasz ból pośladków, upewnij się, że masz prawidłowo ustawione siedzisko. Powinno ono podpierać uda na jak najdłuższym odcinku. W niektórych samochodach możliwe jest wysunięcie i wydłużenie siedziska. Dzięki temu ciało będzie spoczywać nie tylko na pośladkach, ale i na udach. Tym sposobem nawet długa podróż nie doprowadzi do dyskomfortu.