3.08.2021


Jak dbać o wynajmowany samochód - porady Qarsona

Jednym z najczęściej powtarzających się pytań dotyczących wynajmowanego samochodu jest to, jak prawidłowo je pielęgnować. Popularny mit głosi, że samochód nie może mieć żadnego śladu użytkowania, a nawet najmniejsza rysa skutkuje karą. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdź, jak dbać o wynajmowany samochód, by uniknąć niepotrzebnych dopłat.

Jak dbać o auto w wynajmie długoterminowym?

Jedną z najważniejszych zalet wynajmu długoterminowego jest przejrzystość oraz wygoda wynajmu. Wszystkie nieprzyjemne czynności, takie jak: rejestracja, ubezpieczenie, naprawy czy przeglądy serwisowe, leżą po stronie firmy wynajmującej. Wszystko po to, by jak najbardziej uprościć usługę i pozwolić klientowi cieszyć się z nowego samochodu bez zbędnych formalności.

Po stronie nabywcy stoi zaś to, by potraktować wynajmowane auto jak własne i dołożyć wszelkich starań, by utrzymać je w dobrym stanie. Wbrew obiegowej opinii nie chodzi jednak o dopatrywanie każdej rysy czy zakładanie pokrowców na fotele. Naturalne zużycie samochodu, np. ślady po kamieniach na zderzaku czy delikatnie wytarte fotele, mieszczą się w normie i nie podlegają dodatkowym opłatom. Właściwa pielęgnacja samochodu ma zapobiec ponadnormatywnemu zużyciu auta, które wymaga kosztownych napraw i mocno zaniża wartość pojazdu.

Wszystkie informacje dotyczące dopuszczalnego i niedopuszczalnego zużycia elementu znajdziesz w specjalnej broszurze, wraz z orientacyjnym cennikiem napraw. Dzięki temu nie musisz obawiać się, że czekają cię dodatkowe koszty.

Przykłady dopuszczalnego zużycia:

  1. Normalne zużycie siedzeń (wyblakłe i lekko starte tkaniny),
  2. powierzchowne rysy na lakierze, które można spolerować,
  3. zużycie dywaników samochodowych wynikające z normalnego użytkowania,
  4. normalne starcie opon,
  5. niewielkie odpryski lakieru spowodowane uderzeniami kamieni,
  6. zarysowanie przedniej szyby.

Przykłady niedopuszczalnego zużycia:

  1. Plamy i dziury na tapicerce tekstylnej,
  2. głębokie otarcia parkingowe,
  3. rozcięcie opon,
  4. brakujące kołpaki i nakrętki,
  5. brakujące listwy i elementy karoserii,
  6. nieprofesjonalne naprawy lakiernicze,
  7. niesprawne podzespoły.

Jak utrzymać karoserię w dobrym stanie?

Uszkodzenia karoserii rzucają się w oczy najmocniej. Jak zadbać o wynajmowane auto, by utrzymać jego karoserię w dobrym stanie? Duży wpływ na to ma przechowywanie samochodu. Pojazdy parkowane w garażach lub przynajmniej pod wiatą mają bardziej zadbany lakier. Są też lepiej chronione na wypadek gradobicia, które może wyrządzić duże szkody. Dodatkowo parkowanie pod zadaszeniem pozwala uniknąć konieczności odśnieżania samochodu. Jeśli parkujesz pod chmurką, zrzucaj śnieg miękką szczotką, by nie uszkodzić lakieru.

Najwięcej szkód lakierniczych powstaje jednak podczas miejskich manewrów. Użytkując wynajmowany samochód zwróć uwagę na obecność słupków, wysokich krawężników oraz innych elementów, którymi łatwo uszkodzić karoserię. Jeśli w twojej okolicy są ciasne parkingi i dochodzi do wielu obcierek parkingowych, warto rozpatrzeć wynajem miejsca na parkingu strzeżonym. To nieduży koszt, a zapewni dodatkowy spokój.

Jak dbać o wynajmowane auto - porady Qarsona

Mycie wynajmowanego samochodu

Czysty samochód to wizytówka każdej osoby. Łatwo jednak popełnić tutaj spory błąd. Popularne myjnie automatyczne mocno niszczą lakier samochodowy, powodując jego matowienie. Obrotowe szczotki tworzą głębokie rysy i nawet po jednej wizycie lakier może być pełen kolistych zarysowań. Nawet jeśli w myjni zastosowano wyjątkowo miękkie szczotki myjące, znajdujące się w nich zanieczyszczenia doprowadzą do szkód. Nie wszystkie zarysowania da się spolerować.
Jak więc bezpiecznie umyć samochód? Do bieżącego mycia wystarczy wizyta na myjni bezdotykowej. Silny strumień wody wraz z detergentami usunie większość zanieczyszczeń. Aby uzyskać idealny błysk, udaj się do studia auto detailingowego lub zwykłej myjni ręcznej. Profesjonalne mycie samochodu nie tylko nie uszkodzi lakieru, ale wręcz go zabezpieczy. Dobre kosmetyki samochodowe, takie jak wosk, sealant czy quick detailer pozostawiają na karoserii powłokę chroniącą przed utlenianiem, zanieczyszczeniami czy wilgocią.

Czystość wnętrza wynajmowanego samochodu – jak ją utrzymać?

Podobne zalecenia dotyczą wnętrza samochodu. Normalne wytarcie foteli, powstałe podczas użytkowania, jest oczywiście dopuszczalne i nie wymaga żadnych dopłat. Ślady na progach, zmechacenie dywaników, tapicerka rozjaśniona promieniowaniem UV – to również mieści się w normie. Utrzymanie wnętrza w czystości nie jest trudne i w gruncie rzeczy ogranicza się do regularnego odkurzania oraz wycierania kurzu.

Trzeba natomiast uważać na plamy, rozdarcia czy inne poważniejsze uszkodzenia. Aby zadbać o wynajmowany samochód, warto mieć pod ręką środek do czyszczenia kokpitu, płyn do szyb, odkurzacz samochodowy czy ściereczki do tapicerki skórzanej. Jeśli przewozisz w samochodzie zwierzę lub dziecko w foteliku, skorzystaj ze specjalnych mat zabezpieczających tapicerkę przed uszkodzeniem. Te proste zalecenia sprawią, że wnętrze auta będzie utrzymane w idealnym stanie.

Co zrobić, gdy na tapicerce pojawią się plamy? Te drobniejsze zmyjesz preparatem do czyszczenia tapicerki tekstylnej. Wystarczy kilka pryśnięć na mikrofibrę, by zabrać powierzchniowy brud. Głębsze zanieczyszczenia, zacieki i plamy na fotelach wymagają profesjonalnego prania ekstrakcyjnego.

Wyposażenie samochodu w abonamencie – zwróć na nie uwagę

Oddając wynajmowany samochód, upewnij się, że wszystkie jego elementy są na miejscu. Jeśli korzystasz z podnośnika, kompresora czy trójkąta ostrzegawczego, od razu odłóż je na miejsce. To rzeczy, które w stresowych sytuacjach łatwo się gubią. Inne przedmioty, które powinny znaleźć się w samochodzie, to: instrukcja obsługi, gaśnica, książka serwisowa, dokumenty i reszta wyposażenia, czyli klucze do kół, śruba zabezpieczająca (o ile była dostępna), zestaw naprawczy itd.

Wszystkie przedmioty i podzespoły muszą być sprawne. W razie awarii lub uszkodzenia któregoś z elementów niezwłocznie skontaktuj się z naszą infolinią. Dotyczy to zarówno wyposażenia, jak i samego auta. Skonsultuj się także wtedy, gdy nie masz pewności, jak rozwiązać problem. Nieprawidłowo przeprowadzona naprawa może wygenerować dodatkowe, niepotrzebne koszty.