Jazda na suwak to przykład uprzejmości oraz efektywnego zwiększania przepustowości drogowej. Od grudnia 2019 funkcjonuje obowiązek jazdy na suwak, a nowe przepisy ujęte są w Kodeksie Drogowym. Jak zastosować jazdę na suwak w praktyce, by minąć zwężenie bezpiecznie i bezproblemowo?
Zwężenie na drodze - jak się zachować?
Roboty drogowe, koszenie poboczy, awaria samochodu – zwężenia na drodze to chleb powszechni, zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Kończący się pas ruchu powoduje spowolnienie ruchu, ale nie zawsze musi powodować zator drogowy. Skuteczna jazda na suwak pozwala płynnie rozładować korek, pod warunkiem, że wszyscy kierowcy wiedzą, co mają robić.
Problemem jest jednak to, że dla wielu uczestników ruchów zasady jazdy w takiej sytuacji nie są oczywiste. Szczególnie kłopotliwa sytuacja jest w momencie, gdy zanika lewy pas ruchu. Wówczas kierowcy oczekujący na prawym pasie mają przekonanie, że wyprzedzanie lub omijanie zatoru lewym pasem jest nieuczciwe. Rodzi to napięcia, agresję drogową, a także zjawisko zwane potocznie „szeryfowaniem”, czy blokowanie lewego pasa ruchu.
Obowiązki kierowcy
Zachowanie w momencie połączenia dwóch pasów ruchu jest dokładnie określone w Kodeksie Drogowym. Nowelizacja w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym wyjaśnia, że kierowca ma obowiązek jazdy na suwak. Należy więc dojechać do końca pasa i wykorzystać całą jego długość. Dzięki wykorzystaniu wszystkich pasów ruchu długość zatoru się zmniejsza, co pozwala uniknąć blokady skrzyżować znajdujących się bezpośrednio przez zwężeniem.
Bezpieczna jazda na suwak wymaga, by dostosować prędkość do aut jadących obok, a zamiar zmiany pasa obowiązkowo sygnalizować kierunkowskazem. Jeśli natomiast jedziesz pasem, który ma kontynuację, musisz obowiązkowo wpuścić samochód zjeżdżający z sąsiedniego pasa. Naprzemienny wjazd aut z dwóch pasów ruchu, przypominający zapinanie zamka błyskawicznego, to najskuteczniejszy sposób na rozładowanie ruchu. Nie należy więc „przyklejać” się do poprzedzającego auta, wykorzystywać chwili zawahania innego kierowcy czy przeciwnie, przepuszczać kilka samochodów.
O czym musimy pamiętać?
Co zrobić, gdy do jednego pasa zwężają się nie dwa, a trzy pasy? Wbrew pozorom również w takiej sytuacji można zastosować jazdę na suwak. Jak odbywa się wówczas wjazd na środkowy, główny pas ruchu? Zasada jest prosta: kierowca jadący środkowym pasem musi przepuścić auta jadące dwoma skrajnymi pasami. Najpierw przejeżdża samochód z prawej strony, następnie ten z lewej. To rzadka sytuacja, ale warto wiedzieć, jak się zachować.
Nie można zapomnieć także o innej ważnej zasadzie, czyli o zachowaniu korytarza ratunkowego. Pozostawienie miejsca pomiędzy dwoma pasami pozwala na przejazd służb ratunkowych, a także koordynuje ruch aut w momencie usłyszenia syren alarmowych. Obowiązujący od 6 grudnia 2019 roku korytarz życia polega na tym, by zjechać do krawędzi jezdni. Auta stojące na lewym pasie powinny trzymać się lewej strony pasa, natomiast te na prawym – prawej. Jeśli to możliwe, podczas przejazdu służb ratunkowych można wjechać dodatkowo na pobocze lub pas rozdzielający. Nie należy jednak ustawiać się na pasie awaryjnym.
Podstawowe błędy przy jeździe na suwak
Jakie błędy popełniane są zazwyczaj przez kierowców, którzy nie rozumieją idei jazdy na suwak? Najczęstszym, acz niegroźnym błędem jest zbyt wczesny wjazd na prawy pas. O ile podczas niewielkiego natężenia ruchu nie skutkuje to żadnym problemem, to podczas godzin szczytu może doprowadzić do zakorkowania wcześniejszych skrzyżowań. Z tego względu przy dojeździe do zwężenia warto wykorzystać wszystkie pasy ruchu i nie próbować wbijać się między samochody wcześniej. Dojazd do zakończenia pasa nie jest objawem samolubności, a raczej znajomości przepisów Kodeksu Drogowego.
Znacznie poważniejszym błędem, grożącym mandatem karnym, jest blokowanie pojazdów jadących lewym pasem. Zachowanie znane jako „szeryfowanie”, czyli tamowanie lub utrudnianie ruchu, może kosztować nadgorliwego kierowcę co najmniej 1500 zł. Nie należy również wpychać się tuż za poprzedzającym samochodem, poganiać kierowcy znajdującego się z przodu czy próbować wjeżdżać przed autem wymagającym dłuższego rozpędzania np. ciężarówką czy autobusem.
Przede wszystkim kultura na drodze
Choć jazda na suwak określona jest w Polsce przepisami dopiero od 2019 roku, funkcjonowała znacznie wcześniej. To kwestia kultury na drodze oraz bezpiecznego upłynniania ruchu, z korzyścią dla wszystkich uczestników. Powolna, acz ciągła jazda w korku w większości przypadków jest skuteczniejszym sposobem rozładowywania zatorów drogowych niż walka o pozycję i blokowanie innych aut.