2.04.2021


Masywne SUV-y

Zarówno SUV-y jak i crossovery to obecnie najbardziej rozchwytywane samochody osobowe. Ich popularność podyktowana jest nie tylko modą, ale i względami praktycznymi. Czym jednak odróżniają się SUV-y od crossoverów? Wyraźny i odgórny podział nie istnieje, dlatego podpowiadamy, jakie cechy mają oba rodzaje aut.

SUV a crossover – podstawowe różnice

Popularne w ostatnich latach SUV-y (ang. sport utility vehicle) to auta łączące cechy samochodów osobowych i terenowych. Od tych pierwszych zaczerpnęły wygląd, szosowe opony, komfortowo zestrojone zawieszenie i bogate wyposażenie. Elementami nawiązującymi do terenówek są m.in. zwiększone możliwości terenowe, większy prześwit, napęd na cztery koła, reduktor czy blokada dyferencjału. Mimo swojej nazwy SUV-y rzadko mają jednak cechy aut sportowych. Słowo „sport” odnosi się raczej do aktywnego trybu życia, jaki w założeniu mogą prowadzić właściciele uterenowionych pojazdów. SUV-y idealnie nadają się bowiem do wypadów za miasto czy uprawiania plenerowych sportów, np. wędkarstwa, golfa czy wspinaczki.

Crossovery to natomiast auta niejako wyodrębnione z kategorii SUV-ów. Podstawową różnicą pomiędzy SUV-ami i crossoverami są gabaryty. Crossovery są wyraźnie mniejsze i nawiązują do segmentów aut miejskich (B) oraz kompaktowych (C). SUV-y plasują się zazwyczaj w klasie średniej (D), a także wyższej (E). To oczywiście nie wszystkie różnice. Miejskie crossovery bardzo często mają napęd tylko na przednie koła i bliżej im do aut kompaktowych niż do terenówek. Ich środowiskiem naturalnym jest miasto, a nie wiejskie bezdroża.

Masywne SUV-y

Istnieją dwa przepisy na duże SUV-y. Pierwszy europejski SUV, czyli Range Rover zaprezentowany w 1970 roku, był właściwie opartą na ramie terenówką wzbogaconą o komfortowe wyposażenie znane z aut osobowych. Po drugiej stronie mamy natomiast Porsche Cayenne czy bliźniaczego Volkswagena Touarega, czyli duże, luksusowe SUV-y będące powiększoną wersją limuzyn. Co ciekawe sama idea powstania takiej kategorii pojazdów wynikła z uregulowań prawnych zatwierdzonych w USA pod koniec lat 80. Dzięki temu duże SUV-y uplasowały się pomiędzy ciężarówkami i samochodami osobowymi, przez co były objęte mniej restrykcyjnymi normami spalania.

Współczesne SUV-y mocno ewoluowały. Choć w dalszym ciągu produkowane są duże i luksusowe modele, np. Lexus RX, Toyota Highlander, Audi Q7, Jeep Grand Cherokee, BMW X5, Volvo XC90 czy Porsche Cayenne, na rynku pojawiły się także mniejsze, bardziej kompaktowe modele. W wielu z nich poświęcono dużą powierzchnię bagażnika, napęd 4x4 czy trzeci rząd siedzeń na rzecz łatwiejszego manewrowania w miastach. Przedstawiciele tego segmentu to m.in. Nissan Qashqai, BMW X3, Volco XC40, Porsche Macan, Jeep Renegade, Volkswagen T-Roc czy Skoda Qaroq.

miejskie crossovery

Uniwersalne miejskie crossovery

Odpowiedzią na trend pomniejszania SUV-ów było wyodrębnienie się nowej kategorii samochodów, czyli crossoverów. Zachowują one muskularny kształt, ale w gruncie rzeczy są zmodyfikowanymi samochodami osobowymi z klasy B i C. Takie połączenie ma wiele zalet, bowiem z jednej strony zapewnia wygodną, pionową pozycję za kierownicą, dającą poczucie bezpieczeństwa, z drugiej natomiast doskonale sprawdza się w miastach. Niewielki crossover dobrze radzi sobie w ciasnych uliczkach i na zatłoczonych parkingach. Podwyższone zawieszenie ułatwia natomiast pokonywanie typowych miejskich przeszkód: torów tramwajowych, krawężników i progów zwalniających.

Z tego względu dostępne na rynku crossovery wcale nie muszą mieć reduktora, blokady dyferencjału czy napędu na cztery koła. Nikt nie wymaga od nich sprawności na bezdrożach czy możliwości przewożenia ciężkich ładunków. To idealny samochód na warunki miejskie i podmiejskie, gdzie czasem przydają się właściwości terenowe, chociażby do pokonania gruntowej drogi czy zaśnieżonego podjazdu. Popularne crossovery w Polsce to m.in. Nissan Juke, Renault Captur, Hyundai Kona, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Opel Mokka czy Kia Stonic.

Który typ samochodu wybrać – SUV czy crossover?

Uniwersalny charakter SUV-ów i crossoverów sprawił, że klasyczne hatchbacki, sedany i kombi mocno straciły na atrakcyjności. Wygoda podróży wynikająca z łatwego zajęcia miejsca za kierownicą czy komfortowo zestrojonego zawieszenia, mocno przemawiają nad zakupem. Oba typy aut docenią także świeżo upieczeni rodzice, bowiem umiejscowienie dziecka w foteliku jest w przypadku SUV-ów oraz crossoverów bardzo łatwe. Który z tych rodzajów aut jest jednak lepszy?

Wiele wynika ze sposobu, w jaki zamierzasz użytkować samochód. Duże SUV-y są bardziej pojemne, a dzięki mocnemu silnikowi dobrze spisują się podczas jazdy autostradowej. Rodzinny wypad na wakacje może być dzięki temu bardzo przyjemny, zwłaszcza że SUV-y klasy wyższej są dodatkowo bogato wyposażone. Z drugiej strony mamy niewielkie crossovery oraz małe SUV-y na każdą kieszeń, które swoje zalety uwypuklą w zatłoczonym mieście. Na rynku znajdziesz wiele modeli z niewielkimi, oszczędnymi silnikami, nie obciążającymi mocno domowych finansów.

Wybór samochodu nie jest łatwy, a jednorazowy wydatek w kwocie kilkuset tysięcy złotych nie powinien być podjęty na podstawie jednej jazdy próbnej. Polecamy więc przetestowanie możliwości terenowych SUV-ów i crossoverów w innej formie finansowania – wynajmu długoterminowego. Roczny wynajem samochodu pozwoli Ci dokładnie poznać plusy i minusy SUV-ów lub crossoverów, a kto wie, może stanie się Twoją ulubioną formą korzystania z samochodu. Coroczna wymiana samochodu to także możliwość idealnego dopasowania modelu do aktualnych potrzeb.