Wynajem długoterminowy samochodu daje możliwość użytkowania fabrycznie nowego samochodu w przystępnym abonamencie. Osiągnięcie niskich opłat miesięcznych jest możliwe, bowiem obliczane są na podstawie utraty wartości i zużycia pojazdu, nie zaś faktycznej wartości. Jednym ze składników abonamentu jest opłata za limit kilometrów, dzięki czemu kierowca może elastycznie dobrać pakiet do własnych potrzeb. Jaki pakiet kilometrów wybrać i kiedy warto zwiększyć limit?
Od razu wyjaśniamy najważniejsze – w abonamencie Qarson pakiet 10 tys. km jest już w cenie, a zatem nie trzeba go dokupować osobno. Obowiązuje przez 12 miesięcy, czyli cały okres umowy abonamentowej. Rozbudowa pakietu jest dobrowolna i adresowana do osób, które podróżują więcej. Dzięki temu zaplanowanie miesięcznych wydatków jest bardzo proste i nie grozi ukrytymi opłatami. Co warto wiedzieć przed ustaleniem limitu kilometrów?
Czym jest wynajem długoterminowy?
Wynajem długoterminowy auta to nowoczesny sposób na korzystanie z nowego samochodu. W odróżnieniu od zakupu pojazdu za gotówkę lub na kredyt nie wymaga wysokiego wkładu własnego ani dużej zdolności finansowej. To metoda adresowana do osób, którym nie zależy na samym fakcie posiadania samochodu na własność, a o wygodnym korzystaniu z niego na co dzień. Po rocznym okresie umowy samochód nie jest wykupywany, a oddawany do firmy wynajmującej. Dzięki temu można łatwo wymienić pojazd na inny – większy, tańszy w utrzymaniu lub wyposażony w mocniejszy silnik. W każdym przypadku będzie to samochód fabrycznie nowy.
Limit kilometrów w abonamencie wynika z faktu, że na miesięczną opłatę wpływa najmocniej zużycie samochodu. Więcej kilometrów wpływa na zużycie auta, zatem udostępnienie nieograniczonej kilometrówki mogłoby doprowadzić do nadużyć i nadmiernej eksploatacji pojazdu. Wprowadzenie pakietów kilometrów pozwala więc firmie wynajmującej zabezpieczyć wartość samochodu, ale i udostępnić oferty w niskich cenach. W innym przypadku rata miesięczna musiałaby uwzględniać skrajne przypadki, obejmujące resurs newralgicznych podzespołów i utratę wartości spowodowaną dużym przebiegiem.
Na czym polega limit kilometrów?
Ograniczenie kilometrów w abonamencie nie oznacza jednak, że korzystanie z samochodu stanie się utrudnione. Już podstawowy pakiet 10 tys. kilometrów, który zawarty jest w cenie, daje duże możliwości i jest wystarczający dla osób, które poruszają się głównie na krótkich dystansach. To dobry punkt wyjściowy w przypadku małych samochodów miejskich a także drugich aut w gospodarstwie domowym. Pakiet 10 tys. km w pełni zaspokoi wymagania przedsiębiorców, którzy potrzebują nowego auta firmowego, ale nie użytkują go intensywnie, np. do dalekich i częstych wyjazdów przedstawiciela handlowego.
W abonamencie Qarson możliwe jest powiększenie pakietu kilometrów. To ukłon w stronę osób, które częściej korzystają z samochodu i nie chcą rezygnować z dłuższych podróży. Dostępne są pakiety 12500, 15000, 20000 i aż 25000 km, co powinno zapewnić wystarczający zapas nawet dla tych, którzy pokonują dziennie kilkadziesiąt kilometrów. Jeżeli obawiasz się, że 10 tys. km to dla Ciebie zbyt mało, wybierz wyższy pakiet. Jego koszt jest stały i doliczany do miesięcznej opłaty. Dopłata za większy pakiet kilometrów różni się w zależności od modelu samochodu. W przypadku Peugeota 208 II Allure Pack dostępnego za 899 zł miesięcznie rozbudowanie pakietu kosztuje:
- 69 zł – 12500 km
- 129 zł – 15000 km
- 189 zł – 20000 km
- 279 zł – 25000 km
Co się stanie, gdy przekroczysz wybrany w umowie limit? Bez obaw, nie wiąże się to z koniecznością zwrotu samochodu, zaprzestania jazdy czy karą umowną. Po wykorzystaniu pakietu opłata doliczana jest za jeden kilometr, dlatego cały czas masz wydatki pod kontrolą. Dla przykładu: po przekroczeniu limitu każdy kilometr przejechany wspomnianym Peugeotem 208 kosztuje 0,34 zł. Rozliczenie nastąpi dopiero w dniu zwrotu samochodu, więc możesz przygotować się na ten wydatek wcześniej. Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych modeli znajdziesz na stronie www.qarson.pl/oferta.
Jak obliczyć potrzebny limit?
Zastanawiasz się, jaki limit kilometrów wybrać? Wyliczenia najlepiej oprzeć na przebiegach rocznych z poprzednich lat. Jeśli nie pamiętasz, ile kilometrów pokonujesz w ciągu roku, możesz wesprzeć się bazą danych z CEPIK-u, która zbiera informacje z corocznych przeglądów technicznych starszych aut. W przypadku nowszych modeli aut pomocne mogą być bazy Autoryzowanych Stacji Obsługi, które również notują aktualny przebieg. Warto przy tym uwzględnić, czy w okresie pandemii niski przebieg nie wynikał z pracy zdalnej oraz ograniczonego podróżowania – po powrocie do biur może okazać się większy.
Dobrym sposobem na oszacowanie rocznego przebiegu jest również obliczenie kilometrów pokonywanych podczas najczęstszych podróży, np. do pracy. Jeśli miejsce pracy oddalone jest o 10 km od Twojego domu i dzienny przebieg wynosi minimum 20 km, masz już podstawę do obliczeń. W 2022 roku jest 251 dni roboczych, dlatego same dojazdy pochłoną z pakietu 5020 kilometrów. Od tego należałoby oczywiście odliczyć dni urlopu, a także doliczyć nieplanowane zmiany tras, np. w uwzględnieniem zakupów czy załatwienia sprawy w urzędzie. Wybierając pakiet kilometrów warto od razu zaplanować wyjazdy urlopowe i wakacyjne, a także planowane dłuższe trasy. Dzięki temu uzyskasz najlepszą cenę abonamentu na miesiąc i zapewnisz sobie wystarczający zapas na nieplanowane wypady. Czasem warto zwiększyć limit, a czasem bardziej opłaca się zapłacić jedynie za niewielkie przekroczenie pakietu – na szczęście obliczenie tego jest wyjątkowo proste.