Skutki wypadku samochodowego uzależnione są od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest czas oczekiwania na przyjazd służb ratunkowych. O życiu i bezpieczeństwie pasażerów decyduje każda minuta. Ważnym elementem współczesnych aut jest system eCall, który automatycznie wybiera numer alarmowy i informuje służby o wypadku. Co to jest system eCall i w jaki sposób z niego korzystać? Przeczytaj nasz artykuł.
System eCall - co to jest i jak działa?
System eCall to instalowany w samochodach moduł ratunkowy. Jego zadaniem jest wykrycie wypadku drogowego i automatyczne powiadomienie służb ratunkowych. System aktywuje się automatycznie, np. po zarejestrowaniu zderzenia przez czujniki przeciążeniowe lub wybuchu poduszek powietrznych, ale można go również uruchomić ręcznie. Dzięki temu kierowca oraz pasażerowie mają możliwość szybkiego skontaktowania się z operatorem dyżurnym w centrum ratownictwa.
Zaletą systemu eCall jest nie tylko przyspieszenie poinformowania służb. Plusem rozwiązania jest też to, że system wysyła niezbędne informacje ułatwiające lokalizację samochodu. Są to tylko podstawowe dane, takie jak:
- lokalizacja zdarzenia,
- numer, z którego zostało wysłane powiadomienie eCall,
- rodzaj wywołania (automatyczne lub ręczne),
- czas zdarzenia,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- kierunek jazdy,
- liczba pasażerów z zapiętymi pasami bezpieczeństwa,
- dane techniczne pojazdu (np. typ nadwozia, rodzaj paliwa),
- numer VIN.
Informacje te pozwalają służbom ratowniczym dotrzeć na miejsce szybciej. Jest to istotne zwłaszcza wtedy, gdy kierowca nie potrafi lub nie może określić, w jakim miejscu się znajduje (np. po utracie przytomności lub zakleszczeniu za kierownicą). Dzięki temu szansa na udzielenie szybkiej pomocy oraz uratowanie poszkodowanych rośnie. W momencie, gdy przyjazd służb ratowniczych nie jest potrzebny, kierowca może odwołać zgłoszenie.
Regulacje prawne
Podstawą prawną systemu eCall jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE. System ten związany jest z inicjatywą Komisji Europejskiej o nazwie eSafety, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa i efektywności transportu w Europie. System szybkiego powiadamiania eCall obsługiwany jest w Polsce przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Obowiązkowy w nowych autach
System ratunkowy eCall montowany jest obowiązkowo w każdym pojeździe homologowanym w Unii Europejskiej po 31 marca 2018 roku. Dotyczy to samochodów osobowych (z max. 8 miejscami siedzącymi) oraz aut dostawczych o masie do 3,5 t. Nie trzeba go montować w autach homologowanych i zarejestrowanych wcześniej, choć czasem jest taka możliwość. Decyzja należy wówczas wyłącznie do właściciela samochodu.
Prywatność i ochrona danych
Wbrew niektórym doniesieniom, system eCall nie pełni funkcji czarnej skrzynki w samochodzie. Nie zbiera informacji w czasie rzeczywistym i nie monitoruje lokalizacji pojazdu. Karta SIM znajdująca się w module aktywuje się dopiero w momencie wykrycia zdarzenia i to tylko przy poważnym wypadku. Drobne otarcia, gwałtowne hamowania czy niegroźne stłuczki parkingowe nie uruchomią modułu eCall. Każde zgłoszenie wysłane za pośrednictwem systemu eCall przetwarzane jest według unijnych norm ochrony danych osobowych.
Czym jest TPS eCall?
Oprócz obowiązkowego systemu eCall, zgodnego z przepisami Unii Europejskiej, kierowca może skorzystać z systemu oferowanego przez podmioty niezależne. Są to tzw. systemy TPS, nazywane czasem również TPS eCall. Usługi te najczęściej są płatne, ale obejmują nie tylko możliwość automatycznego połączenia z systemem eCall 112, lecz również opcję wezwania pomocy drogowej lub skontaktowania się z serwisem danego producenta. Aby było to możliwe, system TPS eCall musi być zgodny z normalni technicznymi UE i umożliwiać wymianę danych z systemem eCall.
Zastosowanie systemu eCall we współczesnych samochodach to ważny krok do poprawy bezpieczeństwa. Dzięki niemu ryzyko sytuacji, w której służby bezowocnie poszukują miejsca zdarzenia lub też dowiadują się o nim dużym opóźnieniem, spada do minimum. Jeśli masz moduł eCall we własnym aucie, poinformuj najbliższych w jaki sposób mogą skorzystać z niego ręcznie. Przycisk SOS przydaje się nie tylko w momencie wypadku, ale też np. po zasłabnięciu kierowcy.