Okulary fotochromowe czy polaryzacyjne? Z przyciemnianymi czy żółtymi soczewkami? Chroniące przed słońcem czy rozjaśniające obraz? Wybór nie jest oczywisty. Odpowiednie okulary dla kierowców nie tylko chronią wzrok, ale i poprawiają komfort jazdy, dlatego warto dobrać je świadomie. Wyjaśniamy, jakie cechy powinny mieć okulary do jazdy samochodem.
Czym wyróżniają się okulary do jazdy w nocy?
Ochrona wzroku podczas jazdy w pełnym słońcu to sprawa oczywista. Promieniowanie słoneczne szkodliwie wpływa na gałki oczne i w dłuższej perspektywie może prowadzić chorób. Jednak nie tylko w trakcie dnia przydają się okulary. Dla kierowców stworzone zostały także specjalne okulary do jazdy nocą, które poprawiają widoczność po zmroku.
Nie są to jednak okulary rozjaśniające obraz, jak często przedstawia się je w marketingowych materiałach. Największą przepuszczalność świetlną mają, co oczywiste, okulary przezroczyste. Żółty kolor soczewek, charakterystyczny dla okularów do jazdy nocnej, ma nieco inne zadanie. Rolą żółtych szkieł jest poprawa kontrastu po zmroku. Okulary z żółtymi soczewkami wyposażone są najczęściej w powłokę antyrefleksyjną, dzięki czemu minimalizują odbłyski sztucznego oświetlenia oraz lamp pojazdów jadących z naprzeciwka.
Dzięki tym cechom okularów do jazdy nocą, podróżowanie po zmroku może być bardziej komfortowe. Według niektórych żółte soczewki pomagają także podczas pochmurnych dni oraz w trakcie deszczu. Tego typu okulary mogą zniwelować chociażby promienie słoneczne odbijające się od kałuż czy ostre słońce wyłaniające się zza chmur. Warto jednak podkreślić, że nie wszystkim przypada do gustu jazda w żółtych okularach i u niektórych osób powoduje to dodatkowy dyskomfort. Warto więc przetestować je przed zakupem, najlepiej za kierownicą.
Okulary z antyrefleksem
Im lepsza jakość soczewki, tym lepsze odwzorowanie widzianego obrazu. To ważne, bowiem tanie okulary dla kierowców mogą zniekształcać obraz lub wręcz go zasłaniać. Z tego powodu zaleca się wybór modelu, którego szkła mają dużą powierzchnię i umożliwiają obserwację drogi kątem oka. Nie bez powodu okulary do jazdy autem zachodzą często mocno na boki.
Jedną z ważnych cech okularów, zwłaszcza służących do jazdy samochodem, jest ochrona przed refleksami. Powłoka antyrefleksyjna może być zastosowana zarówno w okularach przeciwsłonecznych, jak i korekcyjnych czy nocnych. Filtr ten ma za zadanie:
- zapewnić ochronę przed odblaskami,
- zwiększyć ilość światła docierającego do oka,
- zmniejszyć oślepiające refleksy świetlne,
- zmniejszyć zmęczenie oczu i podnieść komfort podróżowania,
- zwiększyć kontrast widzenia,
- ograniczyć odbicia obrazu od wewnętrznej strony soczewki.
Szkła z antyrefleksem można poznać po delikatnym zielonym zabarwieniu. To cecha, która nie przeszkadza w codziennym użytkowaniu i jest niemal niewidoczna podczas noszenia okularów. Dostępne są również okulary antyrefleksyjne całkowicie przejrzyste, jednak zapewniają nieco niższą ochronę przed refleksami.
Okulary polaryzacyjne
Często polecanym typem okularów dla kierowców są okulary polaryzacyjne. Szkła polaryzacyjne również pomagają ochronić oczy przed refleksami i odbiciami światła, jednak mają więcej zalet. Filtr polaryzacyjny niweluje światło poziome docierające do oczu, przepuszczając jedynie spolaryzowane fale pionowe. Dzięki temu widziany przez okulary polaryzacyjne obraz jest przejrzysty, pozbawiony oślepiających smug światła. Obserwacja drogi nie wymaga więc mrużenia oczu lub unikania odblasków, bowiem wszystkie kolory widzialne są poprawnie: niebo jest niebieskie, a trawa – zielona i nasycona. Filtr polaryzacyjny pomaga zniwelować także oślepiający blask promieni słonecznych odbijających się od tafli jeziora lub śniegu. Specjalna soczewka może mieć także właściwości hydrofobowe, antystatyczne i oleofobowe, co ułatwia utrzymywanie okularów w czystości.
Okulary z fotochromem
Klasyczne okulary przeciwsłoneczne mają jedną wadę – przyciemniają obraz niezależnie od warunków pogodowych. Oznacza to, że ograniczają dostęp promieni słonecznych również podczas przejazdu przez tunel czy zacienioną szpalerem drzew drogę. Z tego względu nie zaleca się jazdy w okularach o przyciemnieniu większym niż 90%, co odpowiada trzeciej kategorii. Alternatywą dla okularów przeciwsłonecznych są okulary fotochromowe. Dla kierowców jest to wybór optymalny, bowiem szkła samoczynnie dopasowują się do warunków pogodowych. W ostrym słońcu szkła fotochromowe automatycznie się przyciemniają, ograniczając dopływ światła do oczu. Pigmenty fotochromowe zmieniają położenie w zależności od mocy światła, co oznacza, że szkła zmieniają swoją barwę stopniowo. W warunkach niedostatecznego doświetlenia, np. w pomieszczeniu, parkingu podziemnym czy tunelu, pozostają jednak całkowicie przejrzyste, więc nie ograniczają widoczności.
Dobrej jakości okulary fotochromowe wyposażone są dodatkowo w filtr polaryzacyjny oraz ochronę UV400. Dbają więc o wzrok tak samo, jak inne rodzaje okularów, niwelując zmęczenie i dyskomfort. Ważną cechą fotochromów jest szybkość, z jaką adaptują się do nowego otoczenia. Ceny podstawowych okularów z fotochromem rozpoczynają się od ok. 500 zł.
Czy warto?
Czy warto kupić okulary dla kierowców? Odpowiedź zależy od tego, jak czujesz się za kierownicą. Jeśli korzystasz już z dobrych okularów korekcyjnych, wyposażonych w powłokę polaryzacyjną, zakup dodatkowego modelu nie musi być konieczny. Takie okulary skutecznie chronią przed oślepieniem i podnoszą komfort jazdy. Jeśli jednak masz dobry wzrok i chcesz jedynie zadbać o bezpieczeństwo i komfort jazdy, zainwestowanie w okulary do jazdy samochodem ma sporo sensu. Unikniesz w ten sposób nieprzyjemnych refleksów wywołanych ostrym słońcem, reflektorami aut czy śnieżnobiałym śniegiem. Dodatkowo ograniczysz dopływ szkodliwego promieniowania ultrafioletowego do gałek ocznych.
Gdy często odczuwasz podobny dyskomfort i mimowolnie mrużysz oczy, okulary z pewnością przyniosą ulgę. Przydadzą się także w innych sytuacjach, np. podczas jazdy rowerem, imprez plenerowych czy pikniku na plaży. To także niemal obowiązkowy element wyposażenia kierowców zawodowych, którzy spędzają za kierownicą wiele godzin i są szczególnie narażeni na przemęczenie wzroku.