23.04.2024


Benzyna E10 - wszystko o nowym paliwie - porady Qarsona

Wprowadzenie benzyny E10 na rynek paliwowy budzi wiele pytań wśród kierowców dotyczących jej kompatybilności z różnymi pojazdami. Nowe paliwo charakteryzuje się wyższą zawartością bioetanolu i odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na bardziej ekologiczne alternatywy. Jednak nie wszystkie samochody są przystosowane do jego użytkowania. To może prowadzić do niepewności klientów na stacjach paliw. W artykule przeczytasz m.in. o tym, co oznacza E10 w benzynie, które pojazdy mogą tankować E10 oraz czym się różni benzyna E10 od 95.

Dla lepszego zrozumienia tekstu na początek wyjaśnimy, czym jest oktan. Oktan (lub izooktan) to związek chemiczny o wzorze C8H18. Jest to jeden ze składników benzyny używanej w silnikach spalinowych. Liczba oktanów odnosi się do zawartości tego związku chemicznego w paliwie. Im jest ona wyższa, tym większa jest odporność na samozapłon benzyny.

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce stopniowo wprowadzane jest nowe paliwo - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów, znana jako E10. Benzyna E10 zastępuje benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Poprzednia benzyna, czyli E5, zawierała maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy nowe paliwo E10 będzie miało maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań większości właścicieli pojazdów. Pojazdy dostosowane do tankowania nowego paliwa powinny posiadać charakterystyczne oznaczenie E10 w dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich samochody są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

Celem wprowadzenia E10 na rynek jest nie tylko poprawa bilansu ekologicznego, ale także stopniowe dostosowywanie rynku motoryzacyjnego do przyszłych standardów środowiskowych. Nowa benzyna zastąpiła obecną benzynę Pb95 E5 (która od 2024 roku jest dostępna w wyższej liczbie oktanowej, czyli Pb98).

Podstawowa różnica między benzyną E10 a popularnym formatem E5 95 dotyczy większej zawartości biokomponentów i etanolu w benzynie E10. Etanol jest produkowany z biomasy, takiej jak buraki, trzcina cukrowa, kukurydza czy pszenica. Etanol ma inne właściwości niż benzyna, co może negatywnie wpływać na uszczelnienia. Dodatkowo alkohol zawiera pewną ilość wody, ponieważ jest higroskopijny, co może prowadzić do utleniania aluminium. Jak wskazuje sama nazwa nowego paliwa, w przypadku benzyny E10 poziom bioetanolu sięga 10 procent, podczas gdy w paliwie E5 jest to tylko 5 procent. W najbliższej przyszłości benzyna E10 nie zastąpi całkowicie stosowanego dotychczas paliwa E5, ale najprawdopodobniej będzie dominować na stacjach paliw w Polsce.

Benzyna E10 - wszystko o nowym paliwie - porady Qarsona

Nie, E10 paliwo to nie 98. Paliwo o symbolu 98 jest z wyższą liczbą oktanową. Benzyna E10 to nowy, standardowy gatunek benzyny o liczbie oktanowej 95. Paliwo o liczbie oktanowej 98 lub wyższej będzie nadal sprzedawane z domieszką biokomponentów do 5 proc. (E5).

Benzyna 98 jest przeznaczona do silników benzynowych z zapłonem iskrowym, które są przystosowane do stosowania benzyny bezołowiowej. Benzyna oznaczona jako 98 nadal będzie dostępna w formie E5. Jeśli pojazd jest przystosowany do użytku benzyny E10 zgodnie z deklaracją producenta, można mieszać ją z benzyną 98 w dowolnych proporcjach. Jeśli nie ma informacji dotyczącej kompatybilności pojazdu z benzyną E10, można skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska, lub skontaktować się bezpośrednio z producentem pojazdu.

Auta, które mają 10 lat lub mniej (wyprodukowane po 2010 r.) i były sprzedawane na terenie Unii Europejskiej lub pochodzą z rynku amerykańskiego. Jeśli ma się starszy samochód, warto sprawdzić jego kompatybilność. Można to zrobić, odwiedzając oficjalną stronę internetową Ministerstwa Klimatu i Środowiska, gdzie znajduje się wyszukiwarka modeli.

Co się stanie, jeśli zatankujesz benzynę E10 do auta, które nie jest dostosowane do tego paliwa? Prawdopodobnie nic złego. Jednakże przy częstszym stosowaniu lub długotrwałym zaleganiu takiego paliwa w układzie zasilania, możesz spodziewać się różnych problemów, takich jak nieszczelność w układzie zasilania czy zakłócenia w jego pracy. Ponadto, mogą wystąpić problemy z korozją stalowych zbiorników paliwa.

To paliwo nie jest zalecane do stosowania w starszych modelach wyposażonych w mechaniczną pompę paliwa lub zasilanie gaźnikowe, ponieważ może to prowadzić do uszkodzenia membran w pompach oraz przewodów paliwowych. Również niektóre nowsze modele nie są przystosowane do użytku paliwa E10. Warto unikać stosowania benzyny E10 w pojazdach z instalacją LPG oraz w samochodach, które przez dłuższy czas będą pozostawały nieużywane, na przykład w komisie. Dodatkowo, w okresie zimowym zaleca się unikanie jazdy na pustym zbiorniku, ponieważ paliwo E10 ma tendencję do szybszego wychładzania się w porównaniu do tradycyjnych paliw. Tutaj znowu odsyłamy do internetowej wyszukiwarki Ministerstwa Klimatu i Środowiska, gdzie warto sprawdzić, który model można tankować nowym paliwem E10.