30.08.2021


Skoda Karoq i Skoda Kamiq - porady Qarsona

Obecność SUV-ów i crossoverów na drogach trudno nazwać już chwilową modą. To stały trend, który na dobre zadomowił się w wyborach konsumentów. Trudno się dziwić: to wyjątkowo praktyczne i wygodne typy nadwoziowe. Wśród popularnych modeli warto wyróżnić dwa auta z rodziny Skody – Karoq i Kamiq. Który z nich wybrać?

Czy warto zdecydować się na SUV-a?

Czy warto kupić SUV-a? Tak zadane pytanie miało sens może 5 lat temu. Obecnie popularność SUV-ów jest tak duża, że ma je w swojej gamie niemal każdy liczący się producent samochodów. Produkowane dziś SUV-y nie próbują już jednak udawać, że są samochodami terenowymi. To nierzadko luksusowe, dobrze wyposażone i komfortowe samochody, które najlepiej czują się na asfalcie. Mają jednak wiele zalet, które sprawiają, że moda na SUV-y nie mija.

Zwiększony prześwit i masywna sylwetka SUV-ów służy nie tylko dobrej prezencji i podkreśleniu statusu społecznego. W praktyce okazuje się, że to po prostu bardzo ułatwia codzienną jazdę. Pokonywanie wysokich krawężników, torów tramwajowych oraz źle osadzonych studzienek nie sprawia SUV-om najmniejszego problemu. Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia natomiast obserwację drogi i daje poczucie bezpieczeństwa. Zalety podwyższonego nadwozia docenią również rodzice: usadowienie małych pociech w fotelikach jest zdecydowanie łatwiejsze.

Popularność SUV-ów jest tak duża, że mianem tym określa się wiele modeli, a granica pomiędzy SUV-em i crossoverem jest płynna. Na potrzeby artykułu zaliczyliśmy więc Skodę Kamiq do crossoverów i uznaliśmy model Karoq za najmniejszy SUV Skody. Nie brakuje jednak opinii, że i model Kamiq zalicza się do SUV-ów i to on jest tym najmniejszym w gamie. Klasyfikacja aut to jednak sprawa drugorzędna – znacznie ważniejsze są ich możliwości. A te, jak się okazuje, są bardzo duże.

Skoda Karoq – elegancja i uniwersalność w praktyce

Skoda Karoq to następca popularnego, aczkolwiek zupełnie innego modelu – Skody Yeti. O ile sylwetka poprzednika budziła kontrowersje i przywodziła na myśl modele użytkowe, Skoda Karoq to pełnoprawny SUV. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, o co chodziło projektantom: dynamiczne linie oraz elegancja to wizytówka uniwersalnego SUV-a ze stajni czeskiego producenta.

SUV klasy kompaktowej Skody został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB, wykorzystywanej w wielu innych modelach grupy VAG, m.in. w bliźniaczej Skodzie Kodiaq. Z większą krewną łączą go również elementy stylistyczne, m.in. przedni grill czy lampy. Kartą przetargową Skody Karoq jest świetnie zaplanowana przestrzeń pasażerska i bagażowa. Mimo skromnych gabarytów, w środku znajdzie się wystarczająco miejsca dla pięciu dorosłych osób oraz na przewiezienie sporego bagażu. Na walizki i torby z zakupami udało się przeznaczyć 521 litrów pojemności. Po wyjęciu tylnych siedzeń pojemność wzrasta aż do 1800 litrów.

Pod maską praktycznego SUV-a znajdziesz najczęściej 1,5-litrowy silnik TSI o mocy 150 KM. W połączeniu z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG rozpędza on Skodę Karoq do setki w 8,4 sekundy. To bardzo dobry wynik, zwłaszcza w tej klasie. Auto dostępne jest w czterech podstawowych wersjach wyposażeniowych: Active, Ambition, Style i Sportline. Model dostępny w abonamencie Qarsona wyposażony jest w m.in. reflektory skrętne LED, dotykowy ekran 8”, system start/stop, bezkluczykowy system dostępu, aktywny tempomat, oraz system Varioflex, pozwalający na dowolną regulację trzech tylnych foteli.

Skoda Kamiq – bestseller wśród miejskich crossoverów

Debiutująca w 2019 roku Skoda Kamiq szybko wskoczyła na pierwsze miejsce pod względem najchętniej kupowanych miejskich crossoverów. To niejako model pośredni pomiędzy typowymi osobówkami (Octavia, Scala, Fabia), a klasycznymi SUV-ami (Karoq, Kodiaq). Pochodząca z języka Inuitów nazwa modelu oznacza zdolność dopasowania do każdej sytuacji i taki też jest model Kamiq. Nadaje się on zarówno do miasta, jak i na długie trasy. Uniwersalność modelu to jedna z cech, która zaważyła o sporym sukcesie rynkowym.

Porównując crossovera z Mlada Boleslav do bliźniaczych aut koncernu, Seata Arony i Volkswagena T-Crossa, w Skodzie Kamiq można wyróżnić nieco większą przestronność kabiny. Wygodne miejsce znajdzie czterech dorosłych, choć na krótkich dystansach tylna kanapa pomieści trzech pasażerów. Po złożeniu tylnej kanapy 400-litrowy bagażnik można powiększyć do blisko 1400 litrów. Na szczególną uwagę zasługuje bardzo dobre wykonanie crossovera, potwierdzające tezę, że auta czeskiego producenta trudno zaliczyć już do klasy budżetowej. Mimo dobrego stosunku ceny do jakości, od aut Skody można oczekiwać już wysokiej jakości materiałów oraz nienagannego spasowania wnętrza.

Oferowany w abonamencie Qarsona crossover Skoda Kamiq wyposażony jest w niewielki, ale dynamiczny silnik 1.0 TSI konstrukcji Volkswagena, o mocy 110 KM. O niskie spalanie, dobre osiągi oraz komfort podróżowania dba 7-biegowa skrzynia DSG, stosowana w wielu większych modelach. W bogatej wersji wyposażeniowej Style znalazły się też: funkcja start-stop, ekran dotykowy 9,2”, system Skoda Connect Care, Virtual Cockpit, podgrzewane lusterka, system Hild Hold Control, asystent pasa ruchu, aktywny tempomat czy podgrzewane fotele.

Skoda Karoq i Skoda Kamiq - porady Qarsona

Skoda Karoq i Kamiq – który model wybrać?

Wbrew pozorom różnice pomiędzy Skodą Karoq i Kamiq nie są duże. Oba modele dostępne na wynajem w abonamencie Qarsona mają bardzo bogate, komfortowe wyposażenie. Wiele wspólnych cech zauważysz także przyglądając się sylwetce samochodów oraz ich wnętrzom. Projektanci czerpali bowiem z konceptu VisionS, zaprezentowanego w Genewie w 2016 roku. Nowe modele Skody mogą się podobać i nie są już wyborem podyktowanym wyłącznie oszczędnością oraz pragmatyzmem.

Który z tych modeli warto wybrać? Dla osób poszukujących uniwersalnego, wygodnego samochodu do miasta oraz w długie trasy, polecamy model Karoq. Ma on wnętrze niewiele mniejsze od największego SUV-a Skody, Kodiaqa. Indywidualnie regulowane fotele drugiego rzędu sprawią, że każdy pasażer znajdzie komfortową pozycję w podróży. W połączeniu z dużym bagażnikiem czyni to z Karoqa dobrą propozycję dla rodzin 2+2 lub 2+3.

Kamiq, czyli crossover zwany także najmniejszym SUV-em Skody, ma jednak inne pozytywy. Ma 1793 mm szerokości (w porównaniu do 1841 mm Karoqa) i jest o 14 cm krótszy od większego brata, dzięki czemu zajęcie ciasnego miejsca parkingowego jest znacznie łatwiejsze. Co ciekawe, prześwit obu samochodów wynosi niemal tyle samo – ok. 17 cm. Plusem modelu Kamiq jest też zdecydowanie lepsze prowadzenie. To zasługa niższego środka ciężkości, większego rozstawu kół (i mniejszych zwisów), a także mniejszej o ponad 200 kg wagi.

Oba modele Skody możesz nabyć w rocznym wynajmie Qarson. Ceny mniejszego SUV-a rozpoczynają się już od 1199 zł brutto, a Skody Karoq – od 1799 zł. W koszcie abonamentu uwzględnione są już naprawy gwarancyjne, przeglądy, serwisy oraz pakiet 10 tys. km. Spośród dodatkowych opcji można wybrać wyższy limit kilometrów, opony całoroczne, ubezpieczenie OC +AC, pakiet szkodowy czy dostawę auta pod wskazany adres.