Ważne badanie techniczne w dowodzie rejestracyjnym to jeden z elementów, który sprawdzany jest podczas każdej kontroli policyjnej. Czym grozi jazda bez aktualnego przeglądu? Jak się okazuje, roztargnionemu kierowcy grozi nie tylko mandat i zatrzymanie dowodu. Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z okresowym badaniem technicznym pojazdu.
Jak sprawdzić przegląd techniczny?
Badanie techniczne to dla wielu kierowców stresująca chwila, ale odgrywa ogromną rolę w bezpieczeństwie jazdy. To właśnie w stacjach kontroli pojazdów badane są kluczowe dla bezpieczeństwa podzespoły. O tym, do kiedy należy przeprowadzić przegląd, poinformuje cię wpis w dowodzie rejestracyjnym. Badanie musi być przeprowadzone najpóźniej w dniu widniejącym na polu z pieczątką diagnosty. Ważność badania technicznego można również skontrolować na dedykowanej rządowej stronie internetowej poprzez Profil Zaufany.
Fabrycznie nowe samochody dopuszczone są do jazdy na okres 3 lat. Dopiero po tym czasie należy przeprowadzić kolejne badanie rejestracyjne. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie auto nie będzie kontrolowane pod względem bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że producenci samochodów i tak wymagają przeglądów gwarancyjnych w ASO, podczas których mogą zostać wykryte usterki. Kolejne badanie przeprowadzane jest po 2 latach, czyli po 5 latach od pierwszej rejestracji. Każde następne badanie techniczne samochodu osobowego do 3,5 tony musi być wykonywane co 12 miesięcy.
Zakres badania technicznego
Podczas obowiązkowego badania technicznego sprawdzane jest działanie kluczowych układów samochodu, ale nie tylko. Diagnosta zbada też skład spalin, ze szczególnym uwzględnieniem zawartości szkodliwych węglowodorów oraz tlenków. O negatywnym wyniku przeglądu mogą zaważyć także płyny wyciekające spod samochodu, niesprawny klakson, mocno przyciemnione przednie szyby lub zbyt głośne dźwięki emitowane przez silnik.
Tuż po wjeździe na stanowisko w podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdu diagnosta sprawdzi dokumenty samochodu oraz pobierze opłatę. Jest ona uiszczana z góry, bez względu na wynik badania. Następnie skontroluje układ kierowniczy, hamulce oraz zawieszenie. Ocenie poddawany jest stan elementów gumowych, luzy pomiędzy częściami oraz kondycja elementów metalowych. Mocno zardzewiałe elementy mogą nie przejść tego testu.
Co ważne, podczas kontroli badana jest nie tylko skuteczność hamowania czy tłumienia drgań, ale i równomierność pracy. Dysproporcja pomiędzy poszczególnymi kołami może być wręcz groźniejsza niż spadek skuteczności. Dodatkowo diagnosta zwróci uwagę na stan opon. Oprócz tego, że muszą mieć min. 1,6 mm głębokości bieżnika, opony na jednej osi nie mogą się różnić. Ostatnim etapem kontroli samochodu jest sprawdzenie stanu pasów bezpieczeństwa, oświetlenia, obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy i gaśnica), a także nadwozia. Pęknięcia na szybie, zmatowiałe reflektory lub mocno zardzewiałe progi nie są dopuszczalne.
Ile trwa badanie techniczne?
Teoretycznie pełne badanie techniczne powinno trwać ok. 30 min. W praktyce doświadczony diagnosta jest w stanie skontrolować samochód nawet w 15-20 minut. Czas ten może się oczywiście przedłużyć po wykryciu usterek. Drobne, takie jak źle ustawione reflektory lub przepalona żarówka, można wyeliminować bezpośrednio podczas badania technicznego.
Istotniejsze awarie wiążą się z koniecznością usunięcia usterki w terminie do 14 dni. Ponowne badanie musi być przeprowadzone w tej samej stacji kontroli pojazdów. Jeśli diagnosta uzna, że poruszanie się samochodem zagraża bezpieczeństwu, może zatrzymać dowód rejestracyjny i uniemożliwić dalszą jazdę. Wówczas jedynym sposobem na przetransportowanie auta do domu lub warsztatu jest skorzystanie z lawety.
Po pomyślnie wykonanym przeglądzie technicznym badanie musi być wprowadzone do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), co może potrwać dodatkowych kilka minut. Wraz z wynikiem badania wprowadzany jest aktualny przebieg samochodu. Planowana jest także zmiana przepisów, według których diagnosta dodatkowo będzie musiał dołączyć 5 zdjęć potwierdzających stan samochodu. Ma to na celu wyeliminować patologiczne sytuacje, w których pieczątkę potwierdzającą przebycie badania technicznego dostawało auto, które nawet nie pojawiło się w pobliżu SKP. Dokumentacja fotograficzna ma być przechowywana przez 5 lat. Przepisy te miały być wprowadzone już 1 stycznia 2021 roku, ale ostatecznie zmiany przełożono. Nowy termin wprowadzenia poprawek nie jest znany, ale nieoficjalnie mówi się o początku 2022 roku.
Ile kosztuje przegląd techniczny?
Koszt badania technicznego pojazdu jest ujednolicony i we wszystkich stacjach kontroli pojazdów wynosi tyle samo. Podstawowa opłata za badanie samochodu osobowego to 98 zł + 1 zł opłaty ewidencyjnej. Jeśli samochód przystosowany jest do zasilania gazem, kierowca musi uiścić dodatkowe 63 zł. Cena przeglądu samochodu z instalacją LPG wynosi więc 162 zł. Podczas badania sprawdzana jest szczelność układu oraz legalizacja zbiornika gazu, która wydawana jest na 10 lat.
Co jeśli samochód nie przejdzie przeglądu? Wówczas konieczne jest wyeliminowanie usterki w ciągu 14 dni. O ile w przypadku wymiany opon nie jest to problemem, poważna naprawa silnika w tym czasie może być kłopotliwa. Na kolejnej wizycie diagnosta nie sprawdza już wszystkich układów, a konkretną rzecz, która była przyczyną negatywnego wyniku. Należy też uiścić opłatę za kontrolę układu. Przykładowe ceny badania cząstkowego:
- działanie amortyzatorów jednej osi – 14 zł,
- działanie i ustawienie świateł – 14 zł,
- kontrola składu spalin – 14 zł,
- skuteczność i równomierność hamulców – 20 zł,
- działanie układu kierowniczego lub zawieszenia – 20 zł,
- poziom hałasu – 20 zł,
- geometria kół jednej osi – 36 zł,
- inne usterki łącznie – 20 zł.
Przegląd po terminie
Przekroczenie terminu badania technicznego nie wiąże się z karą lub dodatkową opłatą. Oczywiście taki pojazd nie jest dopuszczony do ruchu, więc kierowca musi dostarczyć samochód do SKP lawetą. Inną konsekwencją spóźnienia jest swego rodzaju luka zanotowana w bazie CEPiK-u, która może utrudnić odsprzedaż samochodu. Po jej zauważeniu potencjalny kupujący może obawiać się, że spóźnienie wynikało z poważnej usterki samochodu lub nieodpowiedzialnego podejścia do samochodu.
W projekcie zmian przepisów uwzględniono i ten problem. Po wprowadzeniu nowelizacji kierowca będzie miał jedynie 30 dni na to, by wykonać przegląd po terminie w normalnej cenie. Po przekroczeniu tego terminu kwota wzrośnie o 100%. Oznacza to, że za podstawowy przegląd spóźnialski kierowca zapłaci blisko 200 zł, a właściciel samochodu z instalacją gazową – 324 zł.
Kontrola a brak ważnego przeglądu
Brak ważnego przeglądu technicznego oznacza, że samochód nie może pojawić się w na drogach. W razie kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego lub policję kierowca otrzyma mandat w wysokości do 500 zł. Zatrzymany zostanie także dowód rejestracyjny. Żeby go odzyskać, kierowca musi wykonać przegląd w ciągu 7 dni. Pozwala to bezpiecznie i legalnie wrócić samochodem do warsztatu, by wyeliminować usterki i odnowić przegląd.
Od 1 października 2018 roku nie trzeba mieć przy sobie fizycznego dowodu rejestracyjnego, więc jeśli dokument został zatrzymany jedynie elektronicznie, nie ma potrzeby odbierania go w urzędzie. Wszystko można załatwić online. Zwrot dowodu rejestracyjnego będzie odnotowany w bazie CEPiK.
To jednak nie wszystkie zagrożenia, jakie niesie jazda z nieważnym przeglądem technicznym. Jeśli policjant lub inspektor będzie miał zastrzeżenia do stanu samochodu, może odholować pojazd lawetą na koszt kierowcy. Jeszcze większy kłopot pojawia się w momencie uczestniczenia w wypadku lub kolizji. Z uwagi na brak ważnego dokumentu ubezpieczyciel może zmniejszyć lub odmówić świadczeń z OC i AC. Jeśli odpowiedzialność za wypadek ponosi kierowca samochodu bez przeglądu, ubezpieczyciel może ubiegać się o regres ubezpieczeniowy, czyli o zwrot poniesionych kosztów. To jednak na ubezpieczycielu spoczywa obowiązek udowodnienia, że przyczyną powstania zdarzenia był zły stan techniczny samochodu.