12.02.2020


Kiedy na przełomie wieków pojawiły się w sprzedaży auta z silnikiem elektrycznym wszyscy zastanawiali się kiedy statystyczny Kowalski będzie mógł sobie pozwolić na takie auto. Wydaje się, że ten czas nadchodzi szybciej niż wtedy przewidywano. Dzieje się tak, dlatego że od kilku lat jesteśmy świadkami przełomu technologicznego w przemyśle samochodowym. Na rynek weszły zaawansowane technologicznie i bardzo sprawne samochody hybrydowe. Oferta rynkowa tego typu aut jest bardzo ciekawa. Nic więc dziwnego nie ma w tym, że udział tych aut w rynku rośnie.

Toyota prius hybrydowa schemat umiejscowienia bateriiSchemat umiejscowienia baterii w Toyocie Prius

Hybrydą określamy napęd auta będący połączeniem dwóch silników: benzynowego i elektrycznego. Pierwszym autem hybrydowym na świecie produkowanym na skalę masową była Toyota Prius, która zadebiutowała w 1997 roku. Od tego czasu można mówić już o kilku generacjach tego rodzaju napędu oraz o różnym stopniu zaawansowania napędu hybrydowego w autach.

Najprościej rzecz ujmując, obecnie wprowadza się podział na mikrohybrydy, łagodne hybrydy i pełne hybrydy. Możemy mówić też o hybrydach szeregowych, równoległych oraz mieszanych. Nazwa charakteryzuje sposób współpracy silnika elektrycznego i spalinowego.

W klasycznym samochodzie auto napędza silnik spalinowy poprzez skrzynię biegów. By uruchomić silnik potrzebny jest rozrusznik czerpiący prąd rozruchowy z akumulatora. W czasie pracy silnika prąd dla wszystkich urządzeń oraz do ładowania akumulatora dostarcza alternator.

W najprostszym systemie hybrydowym źródłem energii pozostaje silnik spalinowy. Alternator i rozrusznik zastępuje tu system silników generatorów prądu, inwertery prądowe oraz systemy akumulatorów. Skrzynię biegów zastępuje przekładnia planetarna, łącząca silnik spalinowy, silniki elektryczne i układ przeniesienia napędu na koła. Przekładnia planetarna rozdziela moc, steruje pracą silnika spalinowego i silników-generatorów.

Uproszczony schemat napędu hybrydowegoUproszczony schemat napędu hybrydowego

Pierwszy hybrydowy samochód o napędzie spalinowo-elektrycznym zaprezentował w 1900 roku Ferdynand Porsche na Wystawie Światowej w Paryżu. Od tego czasu przebyliśmy długą drogę. Przedwojenne próby połączenia silników spalinowych i elektrycznych nie cieszyły się popularnością głównie ze względu na ich skomplikowanie. Próby z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku nie zyskały przychylności nabywców głównie na wysoki koszt aut i słabe osiągi.


Jednak genezą powstania hybryd było i jest ciągłe dążenie do obniżania zużycia paliwa oraz zmniejszania zanieczyszczenia powietrza w wyniku mniejszej emisji szkodliwych gazów z silnika spalinowego. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego oprócz lepszej ekologii daje kierowcy dwa ważne atuty. Silnik elektryczny zapewnia wysoki moment obrotowy już od prędkości 0km/h, a silnik spalinowy daje wysoką moc przy wysokiej prędkości obrotowej.


Pierwszym autem hybrydowym w sprzedaży powszechnej, o czym już wspomnieliśmy, wyżej była Toyota Prius. Dziś określilibyśmy ten samochód jako mikrohybrydę, bowiem w tym aucie dominował silnik spalinowy. Silnik elektryczny nie był wykorzystywany do napędzania samochodu. W pierwszych hybrydach silnik elektryczny pełnił rolę wspomagającą, gdy kierowca chciał uruchomić silnik. Natomiast podczas jazdy silnik elektryczny zamieniał się w generator prądu by odzyskać energię, gdy kierowca zwalniał lub hamował. Odzyskana w ten sposób energia zamieniana była w prąd do ładowania akumulatora. Prius pierwszej generacji zadowalał się około 5 litrami paliwa na 100 kilometrów.


Na początku produkcji technologia hybrydowa nie cieszyła się dużą popularnością. Jednak rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństw oraz rosnące ceny paliw zwróciły uwagę konsumentów na pojazd Toyoty. Koncern został liderem produkcji tego typu aut. Wkrótce do prac na hybrydami dołączyli inni producenci. Pierwszy milion hybryd Toyota sprzedała w dziesięć lat. Obecnie szacuje się, że wszystkie koncerny sprzedały już ponad 12 milionów hybryd.

Toyota Prius hybrydowa - Targi Ekoflota Poznań

Nowa hybrydowa Toyota Prius - Targi Ekoflota Poznań



Od 1997 roku hybrydy były ciągle ulepszane. Pojawiły się tzw. łagodne hybrydy. Łagodna hybryda ma nieco bardziej skomplikowaną konstrukcję. Popracowano nad akumulatorami. Stały się one pojemniejsze przy mniejszych wymiarach. Napięcie zasilające wzrosło do ponad 500 V, co umożliwiło użycie mniejszych akumulatorów i mocniejszych silników. Przez to ograniczono dużą wadę hybryd, bo dotąd akumulatory zajmowały dużo miejsca w komorze bagażnika albo pod tylnymi siedzeniami.

Elementy wyposażenia też zmodyfikowano w ten sposób, by zasilał je silnik elektryczny. Mimo wszystko silnik elektryczny nadal nie może napędzać tu samochodu w sposób samodzielny. Pełni on rolę pomocnika jednostki spalinowej, zaś jego zadaniem jest przede wszystkim odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego podczas rozpędzania auta.

Tego typu auto spala około 4 litrów benzyny na 100 kilometrów. W porównaniu kosztów eksploatacji takie auto wypada lepiej niż auto z silnikiem benzynowym z instalacją gazową czy napędzane silnikiem diesla. Porównując wersje Toyoty Auris zauważono, że koszt pokonania kilometra jest najniższy dla wersji z napędem hybrydowym. [1]
0,59 zł dla silnika 1.6 benz., 0,51 zł dla Auris 1.6 LPG, 0,54 zł dla wersji z silnikiem diesla Auris 1.4 D-4D i tylko 0,50 zł; Auris Hybrid. Udało się też zmniejszyć koszty produkcji, przez co ceny samochodów hybrydowych stały się przystępniejsze.


Toyota Corolla hybrydowa - Targi Ekoflota w Poznaniu
Nowa hybrydowa Toyota Corolla - Targi Ekoflota w Poznaniu

Także Polacy polubili hybrydy. W ciągu trzech kwartałów 2019 r. kupiliśmy 26 634 hybryd – i zajmujemy 6 miejsce w Europie pod względem ich popularności. W porównaniu z trzema kwartałami 2018 r. sprzedaż hybryd w Polsce wzrosła o 10 tys. W Europie więcej aut z tym napędem sprzedaje się tylko w pięciu krajach: w Niemczech – 136 865 szt, w Wielkiej Brytanii – 116 194 szt., we Włoszech – 78 283 szt., w Hiszpanii – 75 703 szt., we Francji – 75 468 szt. (dane za 3 kwartały 2019 r.). [2]

Rok 2020 Qarson rozpoczął od zaprezentowania oferty na 2 samochody hybrydowe w abonamencie. Dobrze wyposażone Suzuki Swift VI 5D Hybrid z silnikiem 1.2 DUALJET 90 KM M/5 PREMIUM PLUS. Ta hybryda pozwala nam się rozpędzić do 180km/h. Suzuki w tym modelu ma zintegrowany system rozrusznika i alternatora. Dzięki temu, podczas szybszego rozpędzania silnik lepiej wchodzi na obroty i mniej pali. Auto jest bardzo zwinne i przez to sprawdza się doskonale w ruchu miejskim. Oferuje małe spalanie.

W Qarsonie auta nie musisz kupować. Możesz skorzystać z bardzo popularnej ostatnio możliwości wynajmu długoterminowego, w rozliczeniu abonamentowym. Płaci się wtedy tylko stały miesięczny czynsz, w przypadku Swifta z napędem hybrydowym płacisz 799 zł brutto i nie musisz o niczym więcej myśleć. Po stronie wynajmującego oprócz opłaty czynszu jest niska opłata wstępna. Można skorzystać z preferencyjnych stawek ubezpieczeń oferowanych przez wynajmujących albo ubezpieczać auto samemu.


Zobacz : Targi Ekoflota w Poznaniu

To obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie. Silnik elektryczny pełni tu wiele ról. Może zarówno napędzać samochód, jak również wspomagać silnik spalinowy oraz odzyskiwać energię podczas hamowania. Silnik elektryczny wykorzystywany tu jest na pełną skalę. Samochody tego typu wyposażone są już w wiele systemów elektrycznych. Przykładowo mamy tu klimatyzację ze sprężarką elektryczną (zamiast napędzanej mechanicznie), czy elektryczne systemy ogrzewania.


Pełne hybrydy wyposażone są w nowoczesne akumulatory jonowo-litowe, które umożliwiają jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym na znacznych dystansach. Najczęściej jest to dystans około 50 km. Do tego od 2011 roku wprowadzono możliwość ładowania auta z sieci elektrycznej (hybryda plug-in, zwana także PHEV od plug-in hybrid electric vehicle). To oznacza bardzo tanią eksploatację i brak emisji spalin. Do tego samochody z napędem plug-in hybrid do końca 2020 roku mogą liczyć na zwolnienie z akcyzy.


Samochód hybrydowy plug-in typu ładujemy z gniazdka w garażu, albo w miejscach do tego przystosowanych np. na stacjach. To bardzo wygodne i proste rozwiązanie. Autem tego typu dostępnym w Polsce jest popularna Toyota Prius. Takich aut jest jednak więcej. Niemal każdy koncern dysponuje takim pojazdem w swojej ofercie. Są auta małe, miejskie, SUV-y, a także sportowe. Wymienić tu można przykładowo Mini Countryman Cooper, BMW 225xe, BMW 330e, BMW 530e, Volkswagen Passat GTE, Opel Grandland X, Mercedes klasy C 300 de, Mercedes klasy E 300 e, Kia Niro, Volvo XC40 T5, Volvo XC60 T8, Volvo S60 T8, Land Rover Range Rover Sport, Porsche Cayenne E-Hybrid, czy Porsche Panamera 4 E-Hybrid.

Toyota C-HR hybrydowa
Hybrydowa Toyota C-HR

Hybrydy plug-in mogą pracować w wielu trybach. W trybie automatycznym to elektronika pokładowa decyduje o tym, kiedy i jaki silnik napędza samochód. W trybie EV samochód porusza się wyłącznie przy pomocy napędu elektrycznego, a gdy bateria się wyczerpie, przechodzi w tryb ładowania. Tryb Charge to ładowanie akumulatorów z silnika spalinowego. Tryb Save pozwala na zachowanie określonego poziomu naładowania baterii. Elektronika auta steruje energia tak by poziom naładowania baterii nie spadał.

Co do spalania to w danych katalogowych znajdziemy średnie spalanie podczas pierwszych 100 kilometrów, kiedy bateria jest pełna i część dystansu pokonujemy tylko na energii elektrycznej. Wtedy mowa o spalaniu z zakresu od 2 do 3 litrów na 100 kilometrów.

Sprawdź także ofertę hybrydowego Crossovera w najmie długoterminowym. Nową Toyotę C-HR I Facelift Comfort Hybrid to ze spalaniem około 5 litrów na 100km możesz mieć w abonamencie miesięcznym i kosztem dziennym zaledwie 37 zł. Ma bardzo dobre osiągi i jest bardzo dobrze wyposażona. To uniwersalne auto. Sprawdzi się na mieście i w podróży.

[1]https://www.auto-swiat.pl/porady/diesel-hybryda-benzyna-czy-lpg-koszty-paliwa-i-serwisu/k980y9p
[2]https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/polacy-polubili-hybrydy-sprzedaz-wzrosla-o-10-tys-sztuk/f4srysp