Zakup pierwszego samochodu to często spełnienie marzeń, chęć zaimponowania rówieśnikom, próba podniesienia statusu społecznego. Te pobudki dotyczą jednak głównie mężczyzn. Jak się okazuje, kobiety kierują się nieco innymi wytycznymi dotyczącymi samochodu i wcale nie jest to kolor. Podpowiadamy, jakie pierwsze auto dla dziewczyny jest najlepszym wyborem.
Jakich samochodów poszukują kobiety?
Kobiece podejście do samochodu zdecydowanie różni się od męskiego. Pierwsze auto dla kobiety musi być praktyczne, rozsądne i jak najmłodsze. Panie rozpoczynające dopiero przygodę z motoryzacją cenią sobie przede wszystkim przestronne wnętrze, komfort za kierownicą, niewielkie gabaryty oraz bezawaryjność. Jak pokazują statystyki sprzedaży, cechy preferowane przez mężczyzn, m.in. luksusowe wyposażenie, mocny silnik oraz sportowe dodatki, nie robią na kobietach większego wrażenia. Wynika z tego, że to kobiety dokonują bardziej racjonalnych decyzji zakupowych i nie skupiają się na prestiżu czy imponującym wyglądzie auta. Większe znaczenie ma dobry stan techniczny oraz wiek samochodu.
Do najpopularniejszych aut wybieranych przez kobiety należą niewielkie modele miejskie z segmentu A i B. Jednym z najczęstszych wyborów jest Fiat 500, który przetarł szlaki w dziedzinie aut dla kobiet. Nie będzie więc zaskoczeniem, że dużym sukcesem sprzedażowym okazały się także inne modele podążąjące tą samą ścieżką, m.in. Opel Adam, Alfa Romeo MiTo, Toyota Aygo, Ford Ka czy Suzuki Swift. Panie nie boją się także samochodów o kontrowersyjnym wyglądzie, takich jak Volkswagen New Beatle czy Nissan Juke.
Mniejszy samochód, mniej stresu
Większość samochodów osobowych ma pięć miejsc. Nie trudno jednak zauważyć, że kierowcy podróżują najczęściej sami, a przez większość czasu pozostałe cztery miejsca są zupełnie bezużyteczne. Wybierając swój pierwszy samochód warto dostosować go przede wszystkim do własnych, codziennych potrzeb. Możliwość sporadycznego przewiezienia znajomych jest ważna, ale częściej spotka nas konieczność zaparkowania na ciasnym miejscu parkingowym. W dużych miastach spora część czasu spędzona za kierownicą to poszukiwanie wolnego miejsca.
Zakup małego samochodu to jeden z lepszych sposobów na obniżenie typowo miejskiego stresu. Nie trzeba przejmować się krzywo zaparkowanymi autami czy wyjątkowo wąskimi parkingami. Samo parkowanie też nie stanowi problemu, bowiem wyczucie gabarytów miejskiego samochodu jest proste i intuicyjne. Te cechy samochodu mają dla początkujących kierowców ogromne znaczenie, a samochody segmentu A chętnie wybierane są przez kobiety do miasta. Warto dodać, że za niewielkimi gabarytami podążają inne zalety, m.in. niższe spalanie, mniejsza stawka ubezpieczenia, tanie części eksploatacyjne czy duża zwrotność.
Duże SUV-y, czyli przeciwległy kraniec skali
Zaskoczeniem może być fakt, że równie dużą popularnością co najmniejsze auta miejskie, cieszą się sporej wielkości SUV-y i crossovery. Mogłoby się wręcz wydawać, że samochody średniej wielkości, np. kompaktowe kombi lub sedany segmentu D, są całkowicie pominięte. Tak dużą popularnością nie cieszą się nawet hatchbacki klasy C, które jeszcze do niedawna wydawały się jednym z najbardziej optymalnych wyborów.
Rozwiązaniem tej zagadki są zazwyczaj kwestie praktyczne. Na przestronne SUV-y decydują się często mamy podróżujące z dziećmi. Duży bagażnik umożliwia spakowanie dziecięcego wózka i przewożenie sporych zakupów, a wysoko osadzona kanapa ułatwia umiejscowienie pociechy w foteliku. Wiele kobiet podkreśla także poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im duży samochód i wysoka pozycja za kierownicą. Mankamentem jest jednak parkowanie auta o sporych gabarytach, które może sprawić problem nawet doświadczonym kierowcom. Z tego względu na początek przygody z samochodami lepszym wyborem jest małe auto miejskie.
Wygląd i estetyka samochodu
Jednym z popularniejszych mitów dotyczących kobiecych samochodów jest skupienie wyłącznie na kolorze. Najczęstszym wyborem są tymczasem samochody czarne, szare, srebrne i białe. Nie zmienia to faktu, że na rynku znajdziemy wiele ciekawych barw, uznawanych za typowo kobiece. Czerwone, miętowe, bursztynowe czy dwukolorowe karoserie mogą się podobać i bywają elementem przyciągającym do danego modelu. Znacznie ważniejszym elementem wydaje się jednak linia samochodu. Auta dla kobiet są dynamiczne, zgrabne i budzą pozytywne uczucia.
Największe różnice widać natomiast we wnętrzach aut wybieranych przez panie. Ciemne i mało estetyczne wnętrza ustąpiły miejsca tym jasnym, zaprojektowanym w bardziej nonszalancki sposób. Ujrzymy w nich kolorowe elementy, gustowne wstawki lub kontrastowe przeszycia. Całość przemyślana jest jednak w dobry sposób i nie można mówić o pogorszonej ergonomii czy niższym komforcie. Wręcz przeciwnie, te dwie cechy mają dla kobiet bardzo duże znaczenie podczas zakupu pierwszego auta.
Mały samochód – nie tylko do miasta
W ostatnich latach niewielkie samochody miejskie mocno ewoluowały i już nie przypominają swoich poprzedników sprzed kilku generacji. Nie są już jedynie tanią alternatywą dla „pełnoprawnych aut”, a całkowicie odrębną propozycją. Idealnie spełniają wymogi współczesnych miast, których największą bolączką są korki, ciasne miejsca parkingowe czy wręcz brak miejsc postojowych.
Dzisiejsze auta miejskie radzą sobie nie tylko w miejskim gąszczu, ale i w trasie. Nawet najmniejsze modele mają komfortowe wyposażenie, obejmujące chociażby klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów, nawigację czy rozbudowane systemy multimedialne. Poszczególne elementy dostępne są często w wyższych pakietach wyposażenia, ale liczy się także możliwość wyboru. Jeszcze do niedawna jedynym rozwiązaniem był zakup większego modelu z wyższego segmentu aut.
Pierwszy samochód dla kobiety – propozycje Qarsona
Toyota Aygo
Niewielka Toyota Aygo udowadnia, że małe samochody nie muszą być niepraktyczne. W niewielkiej karoserii znalazło się miejsce na pięcioro drzwi, dzięki czemu pasażerowie tylnej kanapy wygodnie zajmą miejsce w środku. Dużym atutem modelu jest legendarna niezawodność i bezawaryjność Toyoty. Te cechy są niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku pierwszego samochodu. Toyota Aygo II X-Play wyposażona jest w dynamiczny silnik benzynowy 1.0 VVTi o mocy 72 KM. Litrowa jednostka zadowala się średnio czterema litrami paliwa, co pozwala na duże oszczędności. Plusem cenionym przez kobiety jest automatyczna skrzynia biegów, ułatwiająca jazdę w cyklu miejskim.