11.05.2021


Leasing czy abonament

Istnieją dwie rozsądne alternatywy w postaci leasingu oraz abonamentu. Miesięczna płatność pozwala na znacznie większą elastyczność niż jednorazowy wydatek kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych. Wyjaśniamy, czym różni się leasing od wynajmu długoterminowego.

Podstawowe różnice pomiędzy leasingiem a abonamentem

Abonament i leasing samochodu łączy wiele cech. Oba modele finansowania opierają się na wpłacie początkowej oraz miesięcznych ratach. Wysokość stawek uzależniona jest od długości trwania umowy oraz ceny samochodu. Jak jednak łatwo zauważyć, ten sam samochód w leasingu będzie wyraźnie droższy niż w przypadku wynajmu długoterminowego. Różnice w miesięcznej racie oraz wpłacie startowej mogą wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Aby wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, warto wskazać podstawową różnicę pomiędzy dwoma modelami finansowania nowego samochodu. Popularny w Polsce leasing jest najczęściej traktowany jako sposób dojścia do własności. Po uiszczeniu wpłaty wstępnej oraz kilku latach leasingowania samochód najczęściej jest wykupowany. Leasing staje się więc alternatywą dla kredytu lub mrożenia sporej ilości pieniędzy zakupem gotówkowym.

Abonament na samochód znacznie różni się pod tym względem. W tym modelu miesięczna rata jest opłatą za korzystanie z nowego samochodu i najczęściej wynajem długoterminowy nie kończy się wykupem samochodu, a zamianą na inny, nowy model. Próg wejścia oraz miesięczne koszty są więc znacznie niższe, bo opłacają w głównej mierze utratę wartości samochodu. Po okresie umowy auto wraca do firmy wynajmującej, więc rata nie musi pokrywać rzeczywistej wartości auta.

Auto na abonament – nowy sposób na eksploatację auta

Abonament na samochód ma oczywiście wiele zalet. Jedną z nich jest przejrzystość umowy oraz wygoda. W cenie miesięcznego abonamentu znajdują się zazwyczaj dodatkowe usługi, takie jak przeglądy serwisowe, naprawy, rejestracja pojazdu oraz przygotowanie samochodu do wydania. Oprócz tego nabywca może zdecydować się na rozszerzone pakiety, np. z oponami całorocznymi, większym pakietem kilometrów, ubezpieczeniem, pakietem szkodowym czy dostawą samochodu pod dom. Wybór odpowiedniej oferty trwa kilka minut i można to zrobić online. Wzięcie samochodu na abonament jest równie proste jak płacenie abonamentu za telefon, serwis streamingowy czy telewizję.

Wynajem długoterminowy samochodu trwa zazwyczaj 12 lub 24 miesiące. Po tym czasie użytkownik nie musi wykupować auta ani szukać dla niego drugiego właściciela. Wraz z końcem umowy samochód wraca do firmy, a nabywca może wybrać nowy samochód. Zaletą tego systemu jest więc duża elastyczność. Krótka umowa pozwala lepiej dopasować samochód do dynamicznie zmieniających się potrzeb lub możliwości finansowych. Po zmianie miejsca zamieszkania, znalezieniu lepiej płatnej pracy czy pojawieniu się nowego domownika wystarczy odczekać do końca 12-miesięcznej umowy i zmienić auto na większe, lepiej wyposażone lub tańsze w utrzymaniu. W przypadku leasingu jest to znacznie trudniejsze, a często wręcz niemożliwe.

Leasing lub abonament

Auto w leasingu – czym różni się od abonamentu?

Jeszcze do niedawna leasing dominował w sektorze automotiv. Powodem były preferencyjne stawki podatkowe wynikające z tzw. kilometrówki. De facto faworyzowały one leasing na tle innych metod finansowania auta: kredytowania, zakupu za gotówkę czy wynajmu. Po 1 stycznia 2019 roku warunki odliczania kosztów utrzymania samochodu od podatku dochodowego i VAT-u zostały ujednolicone i leasing nie ma już wyraźnej przewagi. W dalszym ciągu cieszy się jednak dużą popularnością.

Plusy i minusy leasingu są właściwie odwrotnością tych, które dotyczyły abonamentu. Wyższe koszty wynagradzane są możliwością dojścia do własności po kilku latach leasingowania. Dla osób przywiązanych do własności prywatnej stanowi to główny argument. Zaletą leasingu jest także większa dowolność w doborze wersji wyposażeniowej samochodu. Do firm wynajmujących samochody trafiają głównie popularne wersje, które bezproblemowo sprzedadzą się na rynku wtórnym po okresie abonamentowania. Nabycie niepopularnego lub specyficznie wyposażonego modelu na abonament jest często niemożliwe.

Typowy leasing trwa od 3 do 5 lat, choć zdarzają się przypadki przedłużenia okresu spłaty. Początkowa wpłata własna wynosi zazwyczaj od 10 do 20%, czyli zdecydowanie więcej niż w przypadku abonamentu. Analizując kalkulacje rat należy jednak zwrócić dokładną uwagę na szczegóły. W niektórych ofertach koszty serwisowania, ubezpieczenia i wymiany opon przenoszone są na nabywcę, co wyraźnie podniesie całkowite wydatki na samochód. W ciągu 5 lat użytkowania samochodu nie da się uniknąć wymian części eksploatacyjnych oraz kosztownych napraw. Warto zwrócić uwagę także na kwotę wykupu. Czasem jest ona wręcz zaporowa, znacznie przewyższająca wartość auta. To sposób na sztuczne obniżenie miesięcznych rat leasingowych oraz na zniechęcenie użytkownika do wykupu.

Jak widać zarówno abonament jak i leasing mają wiele zalet. Wybór pomiędzy nimi nie jest łatwy i w dużej mierze uzależniony od stosunku do samochodu. Z jednej strony mamy niskie koszty i możliwość wymiany samochodu co rok, z drugiej większą dowolność oraz nabycie własności. Przed wyborem warto więc dokładnie porównać obie opcje i wybrać tę, która jest lepiej dopasowana do naszych potrzeb. Warto podkreślić też to, że abonament kierowany jest nie tylko do firm, ale do użytkowników prywatnych.