13.12.2019


Samochód w obecnych czasach nie jest już towarem luksusowym. Dziś samochód to dyspozycyjność. Samochód to także oszczędność czasu, bo dzięki niemu poruszamy się szybciej niż komunikacją zbiorową. W praktyce auto jest nam potrzebne głównie do dojazdów do pracy czy szkoły. Wykorzystanie samochodu w celu dojazdu do pracy lub szkoły deklaruje ponad 64% użytkowników. Samochody wykorzystujemy także do realizowania potrzeb osobistych - w podróżach oraz gdy robimy zakupy. Niestety oprócz swobody podróżowania samochód to generator niemałych kosztów.

Korek na drodze Ile kosztuje posiadanie auta

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego po polskich drogach porusza się 30 mln pojazdów silnikowych, w tym prawie 23 mln samochodów osobowych. Co rok rejestruje się od 1 do 2 mln aut.  Patrząc przez pryzmat posiadania aut w rodzinach z badań wynika, że ponad 65% gospodarstw domowych posiada przynajmniej jedno auto w rodzinie. Co więcej, według opracowania serwisu Moto.pl w polskich rodzinach mamy już najczęściej po dwa auta. 

Wszędzie tam gdzie nie ma komunikacji miejskiej i podmiejskiej samochód jest niezbędny. Auto jest narzędziem przeciw wykluczeniu z życia. Trzeba bowiem jakoś dojechać do pracy, szkoły, ośrodka zdrowia.

W miastach o liczbie mieszkańców powyżej 500 tysięcy, w których działa komunikacja zbiorowa posiadanie jednego auta w rodzinie potwierdziło prawie 60% uczestników badania Moto.pl,  posiadanie dwóch aut w gospodarstwie około 20% respondentów, a trzech aut niecałe 4%. Brak auta w takiej grupie dotyczył 18,2% badanych. Musimy także pamiętać o osobach, które użytkują auta firmowe do celów prywatnych. To wcale niemała grupa. Posiadanie auta w firmie deklaruje 94% procent prowadzących działalność gospodarczą. Z czego do celów prywatnych wykorzystywanych jest przeszło 80% aut firmowych w jednoosobowych działalnościach gospodarczych. W małych i średnich firmach około 30% pracodawców pozwala na wykorzystywanie aut służbowych do celów prywatnych, najczęściej w celu dojazdu do pracy. Często firmy wypłacają pracownikowi dodatki za wykorzystywanie własnego auta do tego celu. Jest to oczywista forma świadczenia mającego za zadanie przyciągnąć pracownika do firmy oraz wzmocnienia jego zaangażowania w organizacji. Na poziomie kadry zarządzającej liczba aut służbowych oraz możliwości ich wykorzystania do celów prywatnych jest większa

Przeczytaj także: Samochód w firmie

Można więc spokojnie przyjąć, że jesteśmy mobilnym społeczeństwem, skoro prawie każdy obywatel ma dziś w naszym kraju do dyspozycji samochód. 

Samochód utrzymanie ile zapłacisz za wymianę opon  i serwis w warsztacieIle kosztuje wymiana opon i serwis pojazdu?

Samochód oprócz tego, że ułatwia nam życie, niestety generuje koszty. Wielu marzącym o własnym aucie sen z powiek spędza pytanie jak wejść w posiadanie auta. Mało kto myśli o  kosztach, jakie trzeba będzie ponieść w czasie dalszego użytkowania.

Jeżeli planujesz klasyczny zakup auta to musisz mieć uszykowaną odpowiednią pulę środków. Nie chodzi jednak o zabezpieczenie środków na pokrycie ceny sprzedaży. Musisz mieć więcej środków na pozostałe opłaty. Taką drogę przechodzi rok rocznie prawie 2 mln Polaków.

W Polsce, by wyjechać na drogę musisz wykupić obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne od odpowiedzialności cywilnej, popularnie nazywane OC.

Auto musi być sprawne, czyli albo mieć ważny przegląd. Jeżeli musisz zrobić przegląd to wiedz, że urzędowa cena za przegląd okresowy samochodu z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym czy napędem hybrydowym  wynosi 98 zł + 1 zł opłaty ewidencyjnej. W przypadku auta z gazem LPG koszt ten jest większy i wynosi 162 zł, w tym: 98 zł za przegląd, 63 zł za badanie instalacji LPG i 1 zł opłaty ewidencyjnej

Oczywiście dochodzi jeszcze podatek od ceny zakupu, czyli PCC (2% podatek od czynności cywilnoprawnych). Auta od dealera nie wymagają opłacenia podatku od czynności prawnych. Kupując auto używane należy zapłacić 2% podatku PCC swojemu urzędowi skarbowemu. Podatku od czynności cywilnoprawnych nie trzeba płacić w przypadku samochodu o wartości niższej niż 1000 zł.

Zobacz także: 3 sposoby na wynajem auta

Jeżeli kupujesz nowe auto od dealera, będzie ono już zarejestrowane. Po prostu dealer zrobi to za ciebie, a ty będziesz musiał oddać mu 180,5 zł za rejestracje auta i 17zł za pełnomocnictwo. Na ten pierwszy koszt składają się następujące opłaty: tablice rejestracyjne zwyczajne – 80 zł, dowód rejestracyjny – 54 zł, pozwolenie czasowe – 13,50 zł, nalepka kontrolna – 18,50 zł, nalepka legalizacyjna – 12,50 zł, opłata ewidencyjna – 2 zł. Kupując auto używane musisz sam przerejestrować samochód. Musisz zrobić to w ciągu 30 dni od zakupu w swoim wydziale komunikacji. Zapłacisz 180,5 zł. Jeżeli auto było wcześniej zarejestrowane w twojej miejscowości możesz zachować tę sama rejestrację. Wtedy koszt przerejestrowania auta wyniesie 81 zł.

W przypadku aut używanych trzeba także liczyć się z tym, że trzeba będzie wykonać jakieś naprawy w pojeździe, chociażby wymienić płyny eksploatacyjne, filtry, rozrząd, czy kupić nowe opony. Stare auta lubią się psuć, a koszt napraw może być bardzo wysoki.

Omawiany wyżej przypadek to tylko jedna z metod wejścia w posiadanie auta. Dość uciążliwa, bo trzeba posiadać gotówkę. Można to jednak ominąć wykorzystując dostępne na rynku nowoczesne formy finansowania. Tu do wyboru mamy kilka możliwości. Może to być kredyt, leasing (w przypadku firm), albo najpopularniejszy ostatnio wynajem długoterminowy, czyli auto na abonament.

Do tego do ponoszonych przez cały rok kosztów musisz wliczyć paliwo oraz np. opłaty parkingowe.

Do porównania wskazanych wyżej przypadków finansowania i eksploatacji samochodu wybrano nowy model popularnego miejskiego auta  Toyotę Aygo II Facelift II 5D. Zbadano trzy opcje – zakup auta za gotówkę u dealera, zakup na kredyt u dealera, auto w abonamencie w popularnej firmie Qarson z Poznania.

Koszty posiadania auta - naprawy auta są kosztowneKoszty napraw mogą stanowić dużą część kosztów posiadania pojazdu

Jeżeli masz gotówkę to na start na auto u dealera potrzebujesz 42300 zł. Do tego opłata rejestracyjna 180,5 zł. 

Wybierając kredyt samochodowy przykładowo na najpopularniejszy na rynku okres 5 lat z wpłatą własną 10000 zł koszty wyglądają następująco. Miesięcznie trzeba płacić ratę w wysokości około 650 zł. Finalnie za ten samochód zapłacimy około 50000 zł. Jeżeli znajdziesz kredyt bez wpłaty własnej co miesiąc zapłacisz około 900 zł. W kredycie samochodowym w miesięcznej racie spłacamy kredyt i odsetki. Po spłaceniu wszystkich rat, auto jest naszą własnością. Cały czas koszty serwisu są po stronie kredytobiorcy. Sam kredyt jest oprocentowany na około 10%. Minusem jest tu cała papierologia. Musimy być wiarygodni dla banku. Wiąże się to z wszechstronnym sprawdzeniem we wszystkich możliwych rejestrach. Bank często na okres kredytowania zabiera kartę pojazdu przez co nie możemy go sprzedać. Bank często wpisany jest jako zastaw w dowodzie rejestracyjnym.

Oferta na auta w abonamencie Qarsona czyli wynajem długoterminowy w formie abonamentu to nowoczesny model finansowania nowego samochodu. Od kilku  staje się coraz bardziej popularna także w Polsce. W tej opcji na start za Toyotę płacisz 999 zł i przez rok co miesiąc 499 zł opłaty abonamentowej. Nie płacisz za rejestrację auta, a ewentualne naprawy i przeglądy masz w cenie. Nie płacisz tu całej ceny pojazdu. W abonamencie płacisz za użytkowanie auta i utratę jego wartości firmie wynajmującej. To powoduje, że miesięczna opłata jest niższa niż w kredycie i leasingu. To, że w tym przypadku koszty serwisu należą do wynajmującej firmy i że po okresie umowy najemca oddaje samochód i może wziąć nowe lub inne to duży plus. Formalności są minimalne. Nie tracimy też czasu na wizyty w serwisach. 

W badanych przypadkach do kosztów użytkowania należy doliczyć jeszcze ubezpieczenie OC oraz koszt paliwa.